Zweet stinkt niet: het bestaat puur uit water en zouten. Maar onder de oksel, bij je liezen, de tepels, de oogleden en in je oor zit er wat extra’s in. Daar komen de zogeheten apocriene zweetklieren voor. Daar zweet je ook vetten, aminozuren en hormonen uit. Daar zijn de bacteriën op onze huid verantwoordelijk voor. Als het zweet bij de apocriene zweetklieren wordt omgezet, ontstaat onze geur.
Het type bacterie bepaalt of dat aroma aangenaam is of niet. Iedereen heeft een unieke verzameling van bacteriën op de huid, die voor verschillende geur zorgen. Die zijn te verdelen in een aantal groepen. Je hebt in de oksels bijvoorbeeld de stafylokokken en de corynebacteriën. De eerste bacteriesoort houdt de geurveroorzakers onder de duim. De tweede zet vetten, aminozuren en hormonen om in stinkstoffen. Daarvan wil je er dus het liefst niet te veel hebben.
Er zijn ook mensen die helemaal geen geurende oksels hebben. Oost-Aziaten, bijvoorbeeld Koreanen, hebben een andere genetische variant voor zweten, waardoor zij sowieso een stuk minder zweten. Daarnaast hebben ze minder van de stoffen die bij ons voor lichaamsgeur zorgen.
SimonV