Zwarte ontlasting/diarree. Huisarts bezoek nodig?

Ik slik ( helaas ) al geruime tijd laxeermiddelen en heb nu sinds een paar dagen zwarte diarree. Dunne ontlasting had ik al maanden, maar nu is het dus zwart. Volgens internet is dit zeer verontrustend en is het verstandig om de huisarts te bellen. Ik wijd het zelf absoluut aan de laxeermiddelen, maar maak me nu toch wel een beetje zorgen. Ook heb ik iedere dag ernstige krampen in het gebied rondom mijn maag.

Weet jij het antwoord?

/2500

Neem contact op met de huisarts en bespreek het met de telefonist(e). Die kan bepalen of het nodig is om ook daadwerkelijk een bezoek aan de huisarts te brengen voor onderzoek. Langdurig te dunne ontlasting is niet goed, ook niet als het een normale kleur heeft. Bespreek sowieso met de arts een alternatief voor die laxeermiddelen, of een andere dosis misschien.

Zwarte ontlasting kan worden veroorzaakt door iets dat je hebt gegeten. Denk daarbij aan drop of bosbessen, of het drinken van rode wijn. Maar als de kleur niet verklaard kan worden door wat je hebt gegeten of gedronken is het heel verstandig om naar je huisarts te gaan. Zwarte ontlasting kan namelijk duiden op een ernstige aandoening. Maar om dat uit te sluiten heb je toch echt je huisarts nodig.

Bronnen:
https://www.darmklachten.nl/symptomen/zwar...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100