Is het mogelijk dat je na overgeven (helaas bewust) verkouden kan worden?

3 jaar geleden
Ritsuka
3 jaar geleden
Regelmatig (bewust) overgeven is sowieso slecht voor je gebit.
En ook je huid, haar, en nagels gaan achteruit wegens gebrek aan voedingsstoffen.
Utrecht
3 jaar geleden
En door overgeven kan je, door de zure maaginhoud, je slokdarm en keel irriteren. Dit kan wel tot keelklachten leiden. Dus keelinfectie/keelontsteking.

Antwoorden (1)

Je geeft niet aan of je één keer hebt overgegeven, of dat je dit herhaaldelijk doet.
De risico's van één keer overgeven zijn heel klein. Maar bij het overgeven verlies jel vocht en de mineralen en andere voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft en die nog in de maaginhoud zaten, ben je ook verloren. Daarom is het altijd belangrijk dat je genoeg blijft drinken en zodra het weer kan voorzichtig iets te eten.
Maar als jij er vaker bewust voor kiest om over te geven, dan kunnen de gevolgen veel ernstiger zijn. Doordat jouw lichaam dan niet in staat is om genoeg voedingsstoffen op te nemen kan je weerstand tegen (verkoudheids)virussen afnemen, en in het ergste geval kan er zelfs ondervoeding ontstaan.