Moet een mentor toestemming geven als iemand euthanasie aanvraagt?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.1K
tinus1969
3 jaar geleden
Wat me veel meer ene probleem lijkt; als er sprake is van een mentor, dan is de betrokken cliënt wilsonbekwaam of in ieder geval niet goed in staat om over zijn eigen belangen te beslissen. Een arts kan dan eigenlijk een verzoek tot euthanasie niet inwilligen, los van wat de mentor er van vindt.

Antwoorden (1)

Nee. Een mentor/curator gaat niet over vraagstukken van leven en dood. Maar wel over bijvoorbeeld medicijngebruik en wijze van toedienen van die medicijnen.
Artsen zijn verplicht patiënten informatie te geven over de behandeling die zij voor hen kiezen. Patiënten moeten artsen toestemming voor deze behandeling geven. Als een patiënt wilsonbekwaam is wanneer hij of zij die informatie krijgt en/of op het moment dat hij of zij die toestemming moet geven, dan treedt de mentor/curator in de plaats van de patiënt, behalve wanneer het gaat om leven of dood.
Een mentor/curator wordt geacht de gementoreerde/curandus met raad en daad bij te staan. Als bijvoorbeeld het medicijngebruik niet goed loopt, moet de mentor/curator dat signaleren en er verbetering in proberen te brengen. Ook pijnbestrijding kan de mentor/curator op die manier ‘monitoren’. Hij kan ook controleren of procedures correct gevolgd worden.
SimonV
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Oké bedankt. Het is wel een ingewikkeld verhaal, daarom wilde ik het bij deze vraag houden.