Ik heb geen rookvrije werkplek. Wat kan ik daartegen doen?

Als je op mijn werk binnenkomt heb je eerst een soort opslagplaats en daarna de werkplaats en het kantoor. Mijn collega rookt regelmatig (elk half uur minimaal) in de deur opening. Alles waait naar binnen en bij t laatste pufje trekt ‘ie de deur al dicht, die hele ruimte stinkt naar rook. Ik ben 34 weken zwanger, maar buiten dat. Ik rook (uiteraard) niet en vind dit enorm stinken, ik kom namelijk regelmatig in die ruimte om iets te pakken of weg te zetten. Met mooier weer loopt hij wel een stukje naar buiten maar hoe kouder en natter hoe meer hij binnen gaat staan. Als ik vraag of hij niet buiten kan gaan staan omdat ik last heb van de rook, zegt ‘ie dat ik niet zo moet zeiken. Overigens zegt hij (op een ander moment, binnen) dat hij thuis bijna niet rookt. Ik vind het dan een beetje bijdehand dat hij expres gaat staan roken waar ik werk. Het bedrijf is van mijn beste vriendin dus ik wil ook geen juridische stappen opzoeken. Zij zegt er overigens weinig van want “ze wilt geen ruzie”, lekker dan. Wat moet ik hier nou mee. Het liefst bel ik een kliklijn ofzo maar ja ik wil ook niet dat mijn vriendin met een boete komt te zitten. Is het bovendien wel strafbaar, hij staat in de deur opening, het waait alleen zo naar binnen en die hele ruimte stinkt naar de rook, ook de opgeslagen artikelen die daar staan. Wat kan ik doen?

3 jaar geleden
1.3K
Antoni
3 jaar geleden
Je hebt al aangegeven dat je het probleem aan de orde hebt gesteld, maar niemand wil het probleem oplossen, zo lijkt het nu. Als geen van de (drie) betrokkenen verdere actie wil of kan ondernemen, zal je om het probleem op te lossen ander werk moeten zoeken.
Chelsea1611
3 jaar geleden
Bedankt voor de reacties. Ik heb mijn beste vriendin uitgelegd hoe hoog het me zit en ze heeft er gelukkig iets van gezegd. Mijn collega vond het “allemaal overdreven gezeur” maar zo schijnen rokers wel vaker te reageren op het commentaar van niet rokers. Afgelopen vrijdag heb ik geen last gehad van de rook en gelukkig deed mijn collega ook gewoon normaal tegen mij. Opluchting. Alleen jammer dat we er als volwassen mensen niet gewoon samen uit konden komen.

Antwoorden (1)

Jij hebt recht op een rookvrije werkplek. Je collega heeft niet door (?) dat je er last van hebt.
Je vriendin is de baas. Ik zou eerst met de rokende collega praten. Bij geen resultaat kun je de leidinggevende er bij halen. Als dat nog niets oplevert kun je de ARBO-dienst inschakelen waar het bedrijfje wellicht is aangesloten.