Voorwaarden spermadonatie
Als spermadonor moet je aan een aantal voorwaarden voldoen. Zo is het wellicht vanzelfsprekend dat je lichamelijk helemaal gezond moet zijn, maar ook geestelijk moet je in orde zijn. Enkele andere voorwaarden zijn:

Je moet tussen de 21 en 50 jaar oud zijn.
In je familie mogen geen erfelijke aandoeningen voorkomen.
Je mag niet besmet zijn met HIV of een andere seksueel overdraagbare aandoening en ook geen verhoogd risico hebben om besmet te raken.
Je moet een vaste woonplaats hebben in Nederland en je moet toestemming geven dat je gegevens bewaard worden volgens de wet Donorgegevens kunstmatige bevruchting.
https://www.gezondheidsplein.nl/dossiers/sperma-en-eiceldonatie/waar-moet-je-als-spermaceldonor-aan-voldoen/item43807

Vanuit het UMC Utrecht:
- U bent gezond en uw leeftijd is tussen de 22 t/m 45 jaar;
• U heeft geen verhoogd risico op geslachtsziekten;
• U bent bereid om voor een periode van 1 tot 2 jaar op regelmatige basis
sperma te doneren;
• U zorgt ervoor dat u in de periode van spermadonatie geen verhoogd
risico loopt op het krijgen van geslachtsziekten;
• U heeft geen bezwaar dat uw gegevens verstrekt worden aan een kind
dat de leeftijd van 16 jaar bereikt.

In de volgende situaties kunt u geen spermadonor worden:
• U heeft een erfelijke aandoening, of in uw familie komen erfelijke
aandoeningen voor;
• U heeft een verhoogd risico op een seksueel overdraagbare aandoening,
zoals bijvoorbeeld hiv door onbeschermde wisselende contacten;
• U gebruikt drugs, of heeft dit ooit gebruikt (intraveneus drugsgebruik);
• U bent al donor bij een andere spermabank, of u bent in de privé situatie
actief als spermadonor
https://assets-eu-01.kc-usercontent.com/546dd520-97db-01b7-154d-79bb6d950a2d/1a055d92-b1b8-4e2c-82da-6e4f3b33b9eb/DPGY.02.017%20Spermadonoren_V3.pdf

In beide gevallen wordt er niet gesproken over een minimaal schoolniveau. Wellicht dat er (bijv in het buitenland) specialisitische priveklinieken zijn die dit wel als eis hebben. Maar het is zo te zien geen algemene eis.
Thecis