Wanneer begint stress echt gevolgen te hebben?

Ik heb ongeveer 3 weken last gehad van ernstige stress dit uitte zich in heel kort en onrustig slapen, lichamelijke klachten (schouders/nek), zwetend wakker worden, klamme handen etc.

Momenteel heb ik geen ernstige stress, maar de spanning is niet weg. Heb geen innerlijke rust. Nu vraag ik me af, heeft dat maandje ernstige stress invloed gehad op mijn brein? Cognitief gebied en versnelling ouderdom? Of moet je daar echt maanden stress voor gehad hebben? Ik ben 26 jaar, misschien speelt leeftijd mee.
Ik heb namelijk wel het idee dat het mijn brein heeft aangetast en dan met name cognitieve gevolgen heeft. Ik vergeet sneller, ik kan minder snel oplossingen bedenken en mijn haar is afgebroken

3 jaar geleden
14.7K

Antwoorden (2)

Je kan toch maar een bepaalde hoeveelheid informatie in je hoofd opslaan. Als je gestrest bent zit er veel meer in je hoofd als wat je eigenlijk wilt. Er zijn veel dingen die je tegelijk bezig houden. Dat is dan ook de belangrijkste reden, dat je makkelijk iets vergeet.
Over het algemeen is het verstandig om te gaan sporten. Heeft het voordeel, dat je er moe van wordt en beter slaapt. Heeft ook het voordeel, dat je tijdens de inspanning niet met je gedachten bezig bent; de inspanning is dus vooral ook ONTSPANNING. Momenteel zijn de sportscholen dicht, maar wat weerhoud je om te gaan fietsen, hardlopen of zwemmen. Allemaal dingen die je gezond houden en tot rust laten komen. Het geheugen komt dan ook vanzelf weer op orde en ook je concentratievermogen.
Als je langer dan een week erg gestrest bent kom je in een vicieuze cirkel, slaap je steeds slechter en wordt je uiteindelijk echt ziek. Na drie weken heb je een echte burn-out waar je veel moeilijker van af komt naarmate het langer heeft geduurd.
Toegevoegd op 17 december 2020 20:31: tekst
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Je noemt allerlei stress-symptomen. Langdurige stress kan leiden tot psychische en lichamelijke chronische klachten. Je Cortisolspiegel (stress-response hormoon) in je bloed wordt te hoog. Het is zaak voor je om de oorzaak aan te pakken. Werk? Relatie?.
Ik adviseer je in ieder geval eens te overleggen met de huisarts.