In kleine hoeveelheden is het niet schadelijk. Het wordt toegevoegd aan medicijnen, voeding.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Propaan-1,2-diol, soms ook propyleenglycol genoemd, is een diol, een organische verbinding gekenmerkt door de aanwezigheid van twee hydroxylgroepen. De stof komt voor als een reukloze en kleurloze viskeuze vloeistof.

Propaan-1,2-diol wordt door de World Health Organization gezien als niet-toxisch bij lage concentratie en mag gebruikt worden in voeding, cosmetica en geneesmiddelen. Het E-nummer van propyleenglycol is E1520.

Dus in de lage concentraties is het niet schadelijk voor de hersenen.

Toepassingen van propaan-1,2-diol zijn onder andere:

in voeding en cosmetica om vocht vast te houden vanwege de hygroscopische eigenschappen
- als niet-toxisch antivriesproduct in brouwerijen en zuivelbedrijven
- als een oplosmiddel voor kleur- en smaakstoffen
- als diergeneesmiddel tegen acetonemie
- als rookvloeistof in rookmachines
- als basis voor de vloeistof die wordt gebruikt in de e-sigaret
- in zelfdichtende binnenbanden voor fietsen
- fractie van de vloeistof in geothermische warmtepompen als antivriesmiddel met beperkte toxische eigenschappen
Thecis
3 jaar geleden
Propyleenglycol wordt door de WHO gezien als niet-toxisch bij lage concentratie en mag gebruikt worden in voeding, cosmetica en geneesmiddelen. In lage concentraties is het niet schadelijk voor de hersenen.
Bij hoge concentraties (2 ml/kg) sterven er bij toediening aan muizen hersencellen. Bij zeer hoge concentraties (10 ml/kg) kunnen muizen aan propyleenglycol sterven.
SimonV