Waarom kan een mens reflecterende ogen hebben?

Mijn zoon (18) was afgelopen week verkleed als piet, op het dak van de overkapping geklommen, om pepernoten te gooien en te zwaaien naar zijn zusje (4) die in de tuin sinterklaasliedjes stond te zingen. Het was al donker. Iemand heeft een video gemaakt.
Op de video zie je heel duidelijk zijn beide ogen oplichten, net als oplichtende kattenogen.
Maar dit kan toch niet bij mensen?
Afspraakje oogarts?
(Op de foto ziet het er wat creepy uit)
Alvast bedankt voor reactie.

Picture for question
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.7K
Ritsuka
3 jaar geleden
Heb wel eerder gehoord dat je huisarts moet bellen bij wit oplichtende ogen, je kunt altijd even bellen.

Antwoorden (2)

Witte oplichtende ogen heet ook wel Leukocorie (betekent letterlijk "witte pupil").
Dit treedt op wanneer de pupil (de ronde opening in het gekleurde gedeelte van het oog) wit is in plaats van diepzwart. Leukocorie treedt bij op bij de geboorte (congenitaal) maar is soms ook verworven. Leukocorie wijst meestal op een oogheelkundig noodgevallen dus is het zeker goed om naar de huisarts te gaan hiermee.
Het is niet op basis van van je foto te zeggen of hij hier last van heeft, maar sowieso wel goed om naar de huisarts te gaan. (Better Safe than Sorry)
Toegevoegd op 30 november 2020 08:08: tekst
3 jaar geleden
Het verschijnsel Leukocorie (betekent letterlijk "witte pupil" en moet je bovendien ook bij daglicht zien) is erg ver gezocht. De foto is gemaakt met flits op een behoorlijk grote afstand. Daar komt bij, dat de belichting ondanks de flits erg laag is en de foto dus heel veel ruis geeft. Uiteindelijk heb je hier te maken met het rode-ogen-effect door de flits én het licht-donker-contrast dat de oplichtende ogen door de ruis niet meer rood kleurt, maar alleen het wit-zwart-contrast geeft. Helemaal niets aan de hand dus. Gewoon een toevalstreffer met de flits-foto.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
gvrox
3 jaar geleden
Flits bij een video ?