Waarom heb ik in de ochtend weinig trek?

Bijna altijd vlak voor het slapen, merk ik dat ik trek/honger heb (dat is niet zo raar, want ik slaap vrij laat na het avond eten) en denk ik dan dat ik in de ochtend wel een ontbijt op kan. Maar toch heb ik geen tot weinig trek in de ochtend. Hoe kan dat?

3 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Kwestie van wennen denk ik. Je verlegt je ritme bewust door consequent op vaste tijden te eten. 3 keer per dag maar 4 , 5 of 6 kan ook als je kleine maaltijden gebruikt.
Houd je trek voor het slapen gaan eet dan een vrucht of een stukje komkommer bv.
De volgende morgen kan je ontbijt bestaan uit een of twee beschuitjes met een beetje jam of smeerkaas en iets te drinken.
Na een tijdje wordt dit je eigen ritme (lunch + avondeten ook) met vaste tijden en zal het makkelijker worden.
Trouwens om trek op te wekken kan je eerst sporten. Maak een wandeling of begin de dag met oefeningen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Het is waarschijnlijk een gewenning. Neem je rust iets te eten. Rook je? Roken kan hongergevoel ook onderdrukken. Daarnaast speelt discipline ook een rol.
Fysiologisch zou het lichaam een lager bloedsuiker moeten hebben en zou het lichaam vragen om aanvulling. Dit kan genegeerd worden en een eigen dynamiek gaan krijgen.
Beter 6 x kleine porties, verspreid, eten dan 2 x veel.
tinus1969
3 jaar geleden
@AKY, het idee 'Fysiologisch zou het lichaam een lager bloedsuiker moeten hebben en zou het lichaam vragen om aanvulling. ' is ONZIN.
-Bloedsuiker is 's ochtends juist meestal hoog-normaal omdat insuline laag is.
-Bloedsuiker wordt niet gecontroleerd door de laatste maaltijd, maar door de lever die glucose produceert (uit glycogeen of gluconeogenese).
Vaak eten verstoort dit proces juist - je lever kan je bloedsuiker beter stabiliseren bij 2-3 maaltijden per dag.
tinus1969
3 jaar geleden
Aanvulling; de totale hoeveelheid bloedsuiker is laag; het equivalent van twee suikerklontjes.

Antwoorden (3)

Het is niet helemaal bekend waarom veel mensen 's ochtends weinig tot geen eetlust hebben, maar het lijkt erop dat je van eten honger krijgt. De afwezigheid van eten onderdrukt het eetlust; dat is een evolutionaire aanpassing waarbij je alleen eetlust hebt als je iets te eten hebt, en omgekeerd de eetlust blijft bestaan zolang er eten voor je neus staat. Dit lijkt gekoppeld aan de hoeveelheid insuline - insuline is een anabool hormoon dat zowel dooreten als opslag van voedsel in de vorm van glycogeen en vet stimuleert.

Er is geen directe noodzaak om 's ochtends te eten. Als je gezond bent bevat je lichaam een voorraad glycogeen en vet waarmee je probleemloos meerdere dagen vooruit kunt.
tinus1969
3 jaar geleden
Het menselijk lichaam is er sinds duizenden jaren op ingesteld op te staan omstreeks 4 uur/5 uur 's morgens, dan aan het werk te gaan (zwaar lichamelijk werk) en omstreeks 7 uur te ontbijten. Flink te ontbijten.
De oplossing in jouw geval: 's avonds eerder naar bed, 's morgens eerder opstaan en dan eerst enkele uren flinke lichamelijke inspanning (bijvoorbeeld lopen of fietsen; loopband of hometrainer). Vervolgens een stevig ontbijt.
3 jaar geleden
Er zijn diverse oorzaken, waaronder:

Wanneer je langer dan 8 uur niet eet, gaat je metabolisme (stofwisseling) in een soort slaapstand. Het duurt altijd even voordat je metabolisme weer is ‘opgewarmd’ en klaar is om voedingsstoffen te verwerken. Meestal heeft het ‘opwarmen’ niet lang de tijd nodig, maar bij sommige mensen juist wel. Toch is het belangrijk dat juist díe mensen zichzelf aanleren om ’s morgens wél te eten. Het ontbijt stimuleert namelijk ook de eetlust gedurende de rest van de dag en zorgt ervoor dat je lichaam klaar is om de buikvet te verbanden.

Het stresshormoon cortisol zorgt ervoor dat we snel reageren in een stressvolle en onveilige situatie. Buiten dat helpt het ook om ons wakker te maken en te houden. Net voordat je uit bed rolt piekt je cortisol niveau. Op dit moment gaat stress voor alle andere processen in het lichaam (denk hierbij aan de spijsvertering). Dit kan voor iedereen anders gelden en dus komt het voor dat sommige mensen honger hebben en andere niet.

Te lage bloedsuikerspiegel kan na een lange nacht voor misselijkheid in de ochtend zorg.

TIP: als je toch routine inbouwt om te ontbijten, raakt je lichaam hieraan geconditioneerd, waardoor het ontbijten makkelijker gaat. Ontbijten is namelijk gezond.