Wat is het verschil tussen een epidemioloog en viroloog?

Beiden houden zich bezig met ziektes, maar waarin zijn de verschillende beroepen in gespecialiseerd? Een virus kan toch ook een epidemie veroorzaken? Wat is het verschil tussen een epidemioloog en viroloog?

3 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Virologen bestuderen specifiek virussen en hun eigenschappen. Een virus is geen levend organisme, maar genetisch materiaal met een eiwitmantel. Aangezien virussen zich kenmerken door interactie met andere levensvormen in de meeste brede zin, houdt de virologie (daarmee de viroloog) zich bezig met diverse vakgebieden zoals biologie, microbiologie en plantkunde.

Een epidemioloog bestudeert dan weer het vóórkomen en de verspreiding van ziekten. Een epidemioloog kijkt naar de populatie en is dus eerder verwant met volksgezondheid. De focus ligt niet op diagnose en behandeling, maar wel op factoren die de infectie beïnvloeden en op de verspreiding van ziektes.
Het vakgebied behandelt zowel etiologie, diagnostiek, prognostiek als interventie vraagstukken.
SimonV