Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is wandelen in de mist ongezond?

Ik probeer dagelijks altijd wel een rondje te wandelen, maar ik hoorde net dat mist slecht zou zijn voor je longen. Daar heb ik eigenlijk nooit bij stilgestaan. Momenteel is het mistig buiten en ik twijfel nu of ik beter kan wachten tot het weggetrokken is. Is wandelen in de mist ongezond?

3 jaar geleden
9.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Als je last hebt van de luchtwegen wel. In Nederland heeft één op de tien mensen last van een aandoening aan de luchtwegen, bijvoorbeeld astma of bronchitis. Door mistig of vochtig weer kunnen de klachten verergeren. Doordat het slijmvlies in de luchtwegen extra wordt geprikkeld, krijgt men last van kortademigheid en gaat men hoesten.
Bij wintersmog (mist die verontreinigd is met onder meer zwaveldioxide en zwevend fijn stof), kunnen er meer mensen last van hebben:
• personen met aandoeningen aan de luchtwegen, zoals CARA-patiënten,
• personen met ernstige hart- en vaatziekten,
• oudere mensen met een zeer zwakke lichamelijke conditie,
• mensen die gedurende enkele uren buitenshuis inspannend bezig zijn (bijvoorbeeld graafwerkzaamheden of hardlopen).
(Lees meer...)
SimonV
3 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding