Waarom blijft voedsel in mijn maag hangen?

al een maandje heb ik last van dat voedsel in mijn maag blijft hangen helse maag pijn geeft het wat uitstraalt naar me rug en borstbeen ook als ik wat drink ik durf niks meer te eten omdat ik bang ben dat het pijn gaat doen maagbeschermers helpen ook nie ik kauw goed en eet rustig niks helpt geen ontsteking , bacterie etc aanwezig in me maag wel een tijdje terug in het ziekenhuis gelegen vanwege obstipatie maar mijn ontlasting komt langzamerhand op gang gelukkig. mdl arts heeft me naar een voedings deskundige gestuurd daar gaan ze alles uitzoeken wachtlijst is wel lang dus bij deze is mijn vraag zijn er lot genoten dit zo iets meegemaakt hebben de pijn is zo ondraagelijk dat ik radeloos ben geworden huisarts kan ook niks meer voor me betekenen:(

3 jaar geleden
1.2K
Antoni
3 jaar geleden
Lotgenoten vind je bij of via de Maag Lever Darm Stichting. De website daarvan is https://www.mlds.nl/.
tinus1969
3 jaar geleden
Mag ik vragen wat je bedoelt met 'het blijft in mijn maag hangen'?
sibel1990
3 jaar geleden
ik denk dat ik het verkeerd heb uitgelegd het is soort van rondom mijn slokdarm dat het blijft haken zegmaar het wilt niet zakken in ieder geval boven me maag ongeveer onder me borst
Abcde
3 jaar geleden
Heb je dat ook duidelijk aangegeven bij je arts? Ik denk dat een onderzoek van je slokdarm ook nuttig kan zijn.
sibel1990
3 jaar geleden
ja zeker ook een gastroscopie gehad alles was goed alleen geen hapjes genomen. maandag de huisarts bellen zal niet veel te zeggen hebben maar tog een poging wagen
tinus1969
3 jaar geleden
Wat gebeurt er met dranken en vloeibaar voedsel? Of heel zacht voedsel zoals appelmoes?
sibel1990
3 jaar geleden
water drinken moet met kleine slokjes anders zit ik de hele dag met pijn. qua eten heb ik liever iets zachts appelmoes aardappelpuree etc. ik denk dat het ook te maken heeft met mijn spijsvertering doordat ik eerder een obstipatie had
tinus1969
3 jaar geleden
Het klinkt alsof je hele peristaltiek te traag is. Heb je ondergewicht en/of andere medische problemen?
sibel1990
3 jaar geleden
ondergewicht niet ik moest juist afvallen en ben 7 kilo afgevallen door die obstipatie was heftig ziek geworden. het lijkt wel meer op reflux klachten eten komt ook af en toe weer na boven in me keel maagzuur opboeren rugpijn etc . morgenochtend de huisarts bellen en vragen of ik iets kan krijgen tege de pijn ..

Antwoorden (1)

Het kan echt van alles zijn. Als het voedsel rondom je slokdarm blijft haken, zou het wellicht achalasie kunnen zijn. Klachten die bij achalasie kunnen optreden, zijn onder andere pijn en/of krampen in de buurt van het borstbeen, zoals je omschrijft. De pijn kan uitstralen naar de rug of de keel. Maar nogmaals, de artsen/voedingsdeskundigen zien jou in levende lijve en kunnen daarom samen met jou beter tot een oplossing komen.

Achalasie ontstaat door een verminderde zenuwvoorziening in het onderste deel van de slokdarm. De oorzaak hiervan is nog onbekend. Mogelijk speelt een virusinfectie een rol bij het ontstaan van de klachten.

Ook zijn er aanwijzingen dat achalasie een auto-immuunziekte is. Een auto-immuunziekte is een ziekte waarbij het afweersysteem cellen van het eigen lichaam aanvalt en vernietigt. Verder onderzoek om de precieze oorzaak vast te stellen, is noodzakelijk.