Waarom kunnen sommige mensen minder goed tegen koud water dan anderen?

Ik was op chirokamp met vrienden en naast de kampplaats was er een rivier. Ik vond het water persoonlijk elke keer erg koud maar mijn vrienden sprongen er gewoon in.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden

Antwoorden (1)

Verschil mannen en vrouwen
De basislichaamstemperatuur bij mannen ligt iets lager ligt dan bij vrouwen. Hierdoor kunnen ze wat beter tegen stootje als het op koude watertemperaturen aankomt.
Daarnaast zijn vrouwen meer gewend aan warmte. Daardoor hebben ze het sneller koud. Bovendien heeft de gemiddelde man een sneller metabolisme dan een vrouw. Dit houdt in dat ze een snellere bloedsomloop hebben, waardoor ze het dus ook sneller warm hebben.

Vetlaagje
Ook mensen met een extra vetlaagje hebben het minder snel koud. Zij beschikken als het ware over een extra goede isolatielaag. Daarnaast speelt ook je lengte en grootte een rol. Hoe groter je bent, hoe meer huid je hebt die blootgesteld kan worden aan koud water.

Slechte slapers
En heb je een nachtje slecht geslapen? Dan kun je het ook sneller koud hebben.
SimonV