Kan een mensen het lichaam zo trainen dat het beter tegen onderkoeling of oververhitting kan?

Hé hallo.
Ik heb een vraag kan je het lichaam zo trainen dat het bij sporten in heet weer langer duurt tot dat het lichaam oververhit raakt en als je in ijskoud water zwemt kan je het lichaam dan ook zo trainen dat het langer duurt tot dat het lichaam onderkoeld raakt?

3 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ja en nee. Op hitte kun je eigenlijk niet trainen. De warmte zal moeten worden afgevoerd door je lichaam. Wel zou het kunnen zijn dat je na verloop van tijd er wat meer aan gewend raakt, maar echt erop trainen kan ik ook niets over terugvinden.

Bij kou is het anders.Door middel van ademhalingsoefeningen kun je je lichaam laten wennen aan de (ijs)kou. Afhankelijk van je leeftijd heb je vast wel eens iceman Wim Hof op TV gezien: die kan zonder problemen een hele tijd in het ijswater zitten en geeft ook hierop gerichte clinics.