Wat gebeurt er als er een tumor bij je wordt vastgesteld?

Hi!

Van de week kwam ik met de vraag: Wat wordt er gedaan zodra er een tumor is vastgesteld?

Ik ben iemand met veel gedachtes en vragen, dus ik stel ze gewoon.

Hoe gaat dat nou precies? Ga je naar de huisarts en leg je daar je klachten uit?

Maar, wat ik me vooral afvraag. Vanaf het moment dat het is vastgesteld. Wordt je dan ineens als een gek met spoed opgenomen en worden er behandelingen overwogen, net zoals ieder ander die ineens met spoed wordt opgenomen. Of, delen ze het nieuws mee en krijg je tijd om te verwerken?

3 jaar geleden
1.1K
Ivana
3 jaar geleden
Er is geen afdeling in het ziekenhuis waar je met meer liefde wordt begeleid dan op oncologie!! Heb bijzonder goede ervaringen en neem diep "mijn pet" af voor artsen en verpleegkundigen.

Antwoorden (4)

Als je huisarts aan de hand van je klachten het niet vertrouwt, stuurt hij je meteen door naar het ziekenhuis. Daar beland je meteen in een medische achtbaan zodra er kanker wordt vermoed/ vastgesteld. Je krijgt zeker geen tijd om het nieuws te verwerken. Allereerst onderga je onderzoek na onderzoek, waarna de behandelingen, met nog meer onderzoeken tussendoor, meteen worden opgestart. Dat is tenminste mijn ervaring.
Rieneke1
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Weer een totaal niet te begrijpen min.
Plus van mij.
Indien je een tumor hebt die niet met het blote oog te zien is (grofweg de meeste) kan elke dag tellen.
Dan kom je idd in een medische molen terecht. Nadenken nee. Van onderzoek naar onderzoek en eventueel (indien mogelijk en indien patiënt het wil) van behandeling naar behandeling.
Vlak niet uit: jaren van controle naar controle.
Nee, van een spoedopname is geen sprake bij bijvoorbeeld een kwaadaardig tumor van een moedervlek. Mijn ervaring:
Onrustige moedervlek verwijderd.
Na twee weken uitslag: kwaadaardig.
Een maand later: verwijdering van omliggend weefsel van de moedervlek onder lokale verdoving. De specialist vindt echter op de dag zelf dat de operatie toch onder algehele verdoving moet plaatsvinden, vanwege de locatie van de vlek.
Een maand later: verwijdering onder algehele verdoving.
Twee weken later uitslag: er blijken geen uitzaaiingen te hebben plaatsgevonden.
Een en ander hangt natuurlijk ook af van de wachtlijst van het betreffende ziekenhuis.
SimonV
3 jaar geleden
Het antwoord van Rieneke! is erg negatief en stelt de oncologie in een erg slecht daglicht. Natuurlijk zal het bij enkelen zwaar binnen komen, maar je kan de oncologie niet over één kam scheren; ook niet wat betreft de eerste reacties van de huisartsen.
Ga je met klachten naar de huisarts, dan zal deze bij het minste vermoeden doorsturen om bloed te prikken en foto's te maken (echo, röntgen, CT-scan of MRI). De eerste uitslag komt bij de huisarts en deze zal je (indien verdacht) doorsturen naar een internist of oncoloog.
De afdeling oncologie is een zeer emotionele afdeling en zowel verpleegkundig specialisten, internisten als oncologen beseffen dat heel goed. De meeste specialisten nemen royaal de tijd de problemen te bespreken en dragen een aantal behandelingsmogelijkheden voor. Met jou bespreken ze de voor en nadelen en als het even kan de verwachtingen op genezing (gebaseerd op de statistieken van de oncologische aandoeningen). Als ze je de boodschap "niet te genezen" of "palliatieve behandeling" geven doen ze dat op een heel menselijk wijze met alle begrip van ongeloof, spanning en emotie. Daarom is het ook zo belangrijk, dat je nooit alleen naar zo'n afspraak gaat en altijd een vertrouwd persoon meeneemt. Twee horen meer dan één en kunnen het dan ook beter verwerken.
Dus als antwoord op je vraag: JA, je gaat een zekere molen in, maar je kunt alle vertrouwen hebben in de medische mensen die jou daarin gaan begeleiden.
Bij sterke vermoedens zal een huisarts zelf direct contact opnemen met een specialist, die kan bepalen of jij sneller terecht kunt bij b.v. de radiologie
Toegevoegd op 26 juni 2020 08:13: tekst
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Rieneke1
3 jaar geleden
Mijn antwoord is realistisch, en geen moment heb ik de bedoeling gehad de oncologie in een kwaad daglicht te stellen. Er is gewoon geen tijd om te reflecteren helaas,
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Rieneke1
Ik geloof je helemaal. Toch denk ik, dat je de verkeerde specialisten bent tegengekomen.
Mijn ervaringen zijn héél anders en héél positief ook met de verhalen die ik van familieleden en vrienden hoorde (was wel steeds in hetzelfde ziekenhuis met een achttal oncologen en negen internisten). Mijn antwoord blijft dus helemaal overeind. Jammer van het minnetje.
Rieneke1
3 jaar geleden
@elder161, ik denk dat je mijn antwoord onterecht negatief opvat: het was een heel heftige tijd, maar ik was blij dat ze er vaart achter zetten. Je hebt toch het gevoel met een tikkende tijdbom rond te lopen, en je wil dat ze alles doen om terugkeer te voorkomen. De min is omdat je stelt dat mijn antwoord negatief is, dat ik de oncologie in een kwaad daglicht stel en over 1 kam scheer.
Er is niet een heel vast antwoord op je vraag of je 'met spoed' word behandeld, of dat je tijd krijgt. Afhankelijk van je daadwerkelijke klachten op het moment van diagnose, het (vermoedelijk) soort tumor, de grootte van de tumor, of er uitzaaiingen zijn, etc. kan het zijn dat je wel of niet in een ziekenhuis wordt opgenomen, en/of dat er vrijwel meteen (in de dagen direct volgend op de diagnose) wordt behandeld, of juist niet.
Als de eerste stap een operatie is, moet die operatie worden ingepland en kan het zijn dat er 2 weken (of langer...) niets gebeurt: chemokuren bij agressieve kankers (zoals vormen van leukemie) worden juist zo snel mogelijk gestart
tinus1969