Kan een mens immuum worden voor de meest giftige dieren op aarden?

3 jaar geleden
1.2K
LeonardN
3 jaar geleden
Hier wat links:
https://wetenschap.infonu.nl/diversen/188190-mithridatisme-immuun-voor-gif-door-bewuste-blootstelling.html
https://en.wikipedia.org/wiki/Bill_Haast#The_Serpentarium
https://www.youtube.com/watch?v=hDAaXQJ9BtU

Antwoorden (2)

Nee een cobrabeet of een beet van een ander zeer giftig dier zal altijd zeer snel behandeld moeten worden anders kan het je dood betekenen.
ronron1212
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
Ja, dat is als je nog nooit eerder in contact bent gekomen met dat gif, maar wat nu als je steeds kleine hoeveelheden gif toedient, en dat dan steeds opbouwt?! https://en.wikipedia.org/wiki/Snake_venom#Among_humans
https://en.wikipedia.org/wiki/Bill_Haast
https://www.youtube.com/watch?v=hDAaXQJ9BtU "anders kan het je dood betekenen"
Dat kan, maar als je het nu net aan overleeft, en dat gebeurt meermaals zou je op zich immuniteit op kunnen bouwen.
ronron1212
3 jaar geleden
Het zou ja het kan maar dan moet je dat heel regelmatig doen en ook weten wat je doet en dan nog is er geen garantie.
LeonardN
3 jaar geleden
Precies, dus is het antwoord "Nee" fout. De vrager heeft het niet eens over beten zoals jij het hebt. Min dus.
VGraaf
3 jaar geleden
In mijn vraag heb ik het niet over een beet of een steek.
Maar ik bedoel dus zou je er aan kunnen wennen als je vaker gestoken of gebeten wordt.
LeonardN
3 jaar geleden
Dat is een vreemde vraag.
Als je het steeds overleeft, kan je er blijkbaar al tegen.
Of bedoel je.
-Je wordt gebeten
-Je krijgt symptomen
-Je krijgt een antigif
-Je wordt WEER gebeten
-Je krijgt symptomen
-Krijgt weer antigif
-Dit herhaalt zich meermaals en opeens:
-Je wordt gebeten
-Je krijgt geen symptomen (of zulke lichte dat je antigif niet nodig acht). -Dit herhaalt zich meermaals
Immuniteit is een lichamelijke eigenschap die zich langzaam opbouwt. De vergiften van de meest giftige dieren en planten zijn over het algemeen zenuwvergiften die uiterst snel werken en het centraal zenuwstelsel (en dus het leven) lam leggen. Immuniteit kan je zo dus niet opbouwen.
Zou je hierna willen vragen of je de immuniteit langzaam kunt opbouwen door steeds zeer kleine hoeveelheden te injecteren dan moet je denken aan de invloed van b.v. drugs, die zelfs bij kleine doseringen toch kunnen leiden tot ernstige vroege dementie zelfs nog 20 jaar na een lange periode van gebruik.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
VGraaf
3 jaar geleden
oké maar het is dus niet zo dat je lichaam er echt immuum voor wordt als je vaker met zo'n dier of plant in aanraking komt?
Thecis
3 jaar geleden
Over het algemeen is het gewenning. Je lichaam wordt er aan gewend waardoor het het gif heel snel kan afbreken en afvoeren. Je ondervindt er dus geen "hinder" meer van (even heel kort door de bocht gezegd). In die zin kan je het als immuun beschouwen. van buitenaf zie je het verschil niet tussen immuun zijn en een hele hoge gewenning hebben. Zoals Elder al zegt, dat gaat je echt niet met alle giffen lukken. Zeker de zenuwgiffen zijn uiterst, uiterst dodelijk. Daar bouw je ook geen gewenning tegen op, niet zodanig dat je het als immuun kan beschouwen.