Hoelang kun je in de brand staan voordat er letsel ontstaat?

We hebben het allemaal wel gezien, de dierenactivist die de vrachtwagens in brand stak en daarbij zelf ook in de brand stond. Hoeveel (blijvend) letsel heeft zo iemand opgelopen? En is het zo dat als je in de brand staat je altijd direct een brandwond hebt? Of is het vuur dan nog “koud”?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (1)

Fimpje ken ik zo snel niet, maar 1e en 2e graads brandwonden herstellen over het algemeen wel, al kan het zijn dat je nog wel een verkleuring ziet van waar een 2e graads brandwond is geweest. 3e graads hersteld niet en moet specialistisch behandeld worden.

Je verbrand niet direct, je kan je vinger bijvoorbeeld snel door een kaarsvuur heen bewegen. Warmte heeft tijd nodig om te stromen naar het koudere gedeelte. Onderschat dit echter niet, bij vuur gaat dit uiteraard heel snel dat je het nagenoet direct kan noemen.

Kijk daarnaast even op de website van de brandwonden stichting voor een uitgebreide uitleg.