Werkt een Dodow slaapbulp wel optimaal?

Omdat het blauw licht afgeeft. Blauw licht is juist funest als je wil gaan slapen heb ik vaak gehoord. Daarnaast als je slaapt heb je je ogen dicht. Hoe ervaar je dan de pulsering van de Dodow lichtstralen? Het lijkt me juist averechts werken als je met open ogen naar blauw licht ligt te staren.

3 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

In principe hoeft blauw licht geen probleem te zijn. Als mensen vóór hun slaap te veel en te lang met blauwlichtapparaten hebben gewerkt, verstoort dit ‘daglicht’ de aanmaak van het 'nachthormoon' melatonine.
Doe je dit niet, dan mag je er normaliter van uitgaan dat je al melatonine aangemaakt hebt en zal blauw licht van de Dodow minder effect hebben.
Zelf zegt Dodow hierover: “De rol van de kleur blauw helpt je te ontspannen. We hebben met een aantal verschillende kleuren geëxperimenteerd en uiteindelijk verkleind naar blauw en oranje. Blauw staat bekend om zijn ontspannende eigenschappen, in tegenstelling tot warme kleuren die synoniem zijn voor gevaar, opwinding en warmte.”

Hoe Dodow zou moeten werken:

1. Adem in het ritme van het blauwe licht
Het blauwe licht wordt geprojecteerd op het plafond. Adem in wanneer de straal uitzet en adem uit wanneer deze zich terugtrekt.

2. De stroom van je gedachten neemt af
Door je te richten op het licht, verwijder je je aandacht van de gedachten die je waaktoestand stimuleren. Met verminderde hersenactiviteit wordt het inslaapproces soepeler en sneller.

3. Ga door gedurende 8 minuten
Ademen is het enige deel van het autonome zenuwstelsel dat bewust kan worden gecontroleerd. Door lang genoeg een voldoende tempo van 6 bpm aan te houden wordt de baroreflex geactiveerd, een fysiologisch mechanisme dat de onbalans in het autonome zenuwstelsel dat verantwoordelijk is voor slapeloosheid corrigeert.

4. Je ademhaling vertraagt geleidelijk
Dodow vertraagt je ademhaling geleidelijk van 11 tot 6 ademhalingen per minuut (bpm), in een regelmatig, ritmisch patroon dat bevorderlijk is voor een ontspannen toestand waarbij de uitademing langer is dan de inademing.

De reviews van allerlei sites geven dit apparaat gemiddeld een 8. Dus het kan werken.
SimonV