Wanneer krijg je voldoende vitamine d binnen?

Er wordt aangeraden om tussen 11.00 uur en 15.00 uur 15 tot 30 minuten met blote hoofd en/of handen in de zon te zitten om voldoende vitamine d binnen te krijgen.

Bereik je die vitamine d waarde sneller als je op hetzelfde tijdstip een bikini aan hebt? Omdat je dan meer blote huid hebt?

Ik heb altijd gehoord dat je beter het buiten zijn tussen 11.00 uur en 15.00 uur kan vermijden in de zomer en vind de tegenstrijdige boodschap vervelend.

Als ik elke dag in de zomer om 19.00 uur naar buiten ga om een uur te wandelen, zou ik dan genoeg vitamine d aanmaken?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.1K
tinus1969
3 jaar geleden
Ja, de boodschap is tegensyrijdig en de artsen die zich zorgen maken over huidkanker lijken de voordelen van voldoende vitamine D uit het oog te verliezen. Overigens kun je ook makreel of een supplement slikken.

Antwoorden (1)

Heel kort door de bocht gezegd, je weet dat je voldoende vitamine D binnen krijgt als vanuit een bloedtest blijkt dat de waardes normaal zijn.

Voor iedereen is het verschillend hoeveel tijd zonlicht daarvoor nodig is. Mocht je een vitamine D tekort vermoeden, een aantal symptomen bij deze link:
https://www.google.com/search?q=symptomen+vitamine+d+tekort&oq=symptomen+vitamine+&aqs=chrome.1.69i57j0l3.5069j0j7&client=ms-android-samsung&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8

Raadpleeg je huisarts als je een vitamine D tekort vermoed. Die kan je verder helpen.
Thecis
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Heb je de tekst onder de vraag ook gelezen?
Thecis
3 jaar geleden
@mollie200
Ja, die heb ik gelezen. Maar dat verandert het antwoord niet.
In theorie is meer blote huid een iets hogere productie / omzetting van / naar vitamine D. Maar dat verschilt zodanig van persoon tot persoon dat je hier alleen meer heel algemeen iets over kan zeggen. Zodanig algemeen dat je er niets aan hebt. Daarvoor zijn er te veel variabelen. Daarom is het belangrijker niet om te kijken of je mogelijk voldoende zonlicht krijgt dan wel om te checken of je te weinig hebt (gehad). En dat uit zich door een vitamine D tekort.
Nogmaals, mocht je een tekort vermoeden, neem dan contact op met de huisarts. Het kan zeer grote gevolgen hebben.