Hoe maak ik zelf een mondkapje?

Hoe maak je het beste een mondkapje met materiaal dat je in huis hebt?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.2K
Rieneke1
3 jaar geleden
https://youtu.be/tPx1yqvJgf4
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Het kan ook met een (schone) sok. zoek maar op: mondkapje sok
En dat dan wel op youtube

Antwoorden (1)

Op de site van de Rijksoverheid staan de onderstaande instructies voor het maken en gebruiken van een niet-medisch mondkapje:
• Was het textiel dat je gaat gebruiken eerst op 60 graden.
• Knip twee stukken textiel van 20 bij 27 centimeter en neem twee bandjes elastiek van 18 centimeter lang.
• Leg de twee stukken textiel op elkaar. Vouw de lange zijden 0,5 centimeter om en naai ze aan elkaar vast.
• Vouw de korte kanten ruim 1,5 centimeter naar binnen en naai ze vast.
• Trek daar de elastieken doorheen en maak er een knoop in.
• Zorg dat het mondkapje goed aansluit op het gezicht. Stel de knopen in het elastiek bij als dat nodig is.
• Schuif de knoop in de zoom, rimpel de stof zodat het kapje goed over je mond, neus en kin past en naai het elastiek vast aan de stof.
.
Voorbereiding
Voor je begint: was je handen 60 seconden met zeep (hygiëne is essentieel!)
Maak je naaimachine steriel met ontsmettingsmiddel
Was je handen opnieuw
Draag tijdens het maken zelf een mondmasker (?!)

De juiste stof
De onderzoekers van Cambridge University hebben een breed scala aan huishoudelijke materialen voor zelfgemaakte maskers onder de loep gelegd. Op basis van een test met de grootte van de ziektedeeltjes en het ademend vermogen, concludeerden de onderzoekers dat katoenen T-shirts en (antibacteriële) kussenslopen de beste keuzes zijn voor doe-het-zelfmaskers. Als extra filtermateriaal kun je nog een (vervangbaar) stukje stofzuigerfilter of een papieren zakdoek bijvoegen.
Zie ook instructies Libelle:
https://www.libelle.nl/huis-tuin-feestje/zelf-mondmasker-maken/
Toegevoegd op 12 mei 2020 09:07: tekst
Plaatje bij antwoord
SimonV