Als ik bloed heb geprikt voor onderzoek wat betekend een vierkantje achter mijn bloedwaarden?

Bij sommige bloedwaarden staat soms een L voor re lage waarde en H voor te hoge waarde . Maar soms staat er ook een onleesbaar vierkantje achter de waarde maar wat betekend dat ? Zie bijlage

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (1)

In de normale formulieren kan je dat niet nagaan, maar als je de analyses naslaat in de EPD (Elektronisch Patiënten Dossier) kan je dat vierkantje aanklikken. Daar staat dan een opmerking over mogelijke afwijkingen van de normaalwaarden die b.v. voorkomen bij andere bevolkingsgroepen.( Aziatische mensen hebben soms andere normaalwaarden) en ook staan er opmerkingen (vaak bij de leverenzymen) wat de oorzaak kan zijn van een verhoogde waarde. Bij hoge leverwaarden staat er b.v. dat het kan komen door medicijngebruik, alcoholgebruik, drugsgebruik e.d. De specialist weet dan of dat in het geval van de betreffende patiënt toch normaal is (in het geval van de lever kan het zijn, dat iemand niet drinkt, rookt of drugs gebruikt, maar wel veel medicijnen moet slikken zoals een chemokuur). Het zijn dus geen geheimen, maar aanwijzingen.
Toegevoegd op 03 mei 2020 15:15: bron
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
+ prima uitgelegd.