Ik heb vandaag een programma gezien over foetale chirurgie, nu is mijn vraag; voelt een foetus pijn?

Ik zag vandaag het programma 'Topdokters, en daar kwam een foetaal chirurg aan het woord. Nu is mijn vraag; Voelt een ongeboren kindje pijn tijdens zo'n ingreep of is hij verdoofd?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Ja. Onderzoek laat zien dat zelfs op het moment dat een vrouw weet dat ze zwanger is, het zenuwstelsel van het embryo al zodanig ontwikkeld is dat er pijn kan worden ervaren.
Bij ongeveer 8 weken zwangerschap reageert het ongeboren kind voor het eerst op aanraking. Bij 20 weken zwangerschap zijn de pijnreceptoren overal in het lichaam aanwezig.
Om die reden verdoven artsen ongeboren kinderen voordat ze operaties uitvoeren in de baarmoeder. De verdoving vermindert de stressreactie van ongeboren kinderen tijdens de ingreep. Dit blijkt uit de hormoonniveaus van de baby’s. Hun stressreactie is groter als ze niet verdoofd zijn en pijnprikkels krijgen.
SimonV
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dankjewel voor dit duidelijke antwoord!