Wordt het verbranden van je calorieën bepaald door je hartslag?

Ik vraag mij af hoe het verbranden van calorieën precies gemeten wordt?

Heeft dit enkel en alleen (of deels) te maken door hoe snel je hart klopt? Althans op deze manier berekenen activity trackers en sporthorloges je verbrande calorieën, maar in welke mate klopt dit?

Zijn er nog andere factoren buiten het hartslag die een invloed hebben op het verbranden van calorieën?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
10.2K

Antwoorden (2)

Het is inderdaad een berekening wat uitgevoerd wordt. Daarbij wordt inderdaad ook naar hartslag gekeken. Maar vaak moet je voor die apps ook je lengte, gewicht, sekse invoeren. Aan de hand van de afstand die je aflegt (die apparaten hebben ook een GPS) en de tijd die je nodig had, kan een berekening gemaakt worden van de energie (dus hoeveelheid kcal die verbrand is) die ongeveer gebruikt is.
Thecis
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Maar hoe wordt resting (rust) calorieën dan gemeten?
Om op de hoofdvraag in te gaan: Nee, het 'het verbranden van je calorieën wordt niet bepaald door je hartslag'. Het is eerder omgekeerd, omdat je bij inspanning meer energie verbruikt, is er meer zuurstof nodig om vet en koolhydraten te verbranden, en dus gaat je hartslag omhoog om meer zuurstof aan te voeren.
Daarom kun je in de praktijk verhoogde hartslag gebruiken om iets te zeggen over verbrandde calorieën bij extra inspanning, maar in de praktijk heeft hartslag geen invloed.

De belangrijkste factor die invloed heeft op het verbranden van energie is thermogenese door de lever. De lever verbrandt -ook/juist in rust- grote hoeveelheden energie om het lichaam op 37 graden te houden. Dit proces is hormonaal (schilklierhormoon) gecontroleerd, daarom is het gevoel een trage schildklier zowel gewichtstoename als een kouwelijk gevoel .
tinus1969