Lichaamstemperatuur van 34 graden, is dat wel normaal?

Naar aanleiding van mijn vorige berichten een paar keer laten hermeten, deze keer met hulp van mijn moeder. Ik kwam uit op een temperatuur van 34,2 graden. Mijn moeder was geheel gerustgesteld en gaf aan dat ik dat van haar zou hebben en onze gemiddelde temperatuur veel lager zou zijn.

Ik heb hier grote vraagtekens bij. Kan deze marge zo afwijken van het gemiddelde?

4 jaar geleden
65.5K
LeonardN
4 jaar geleden
Dat moet een verkeerde meting zijn. 34 graden is zviw hypothermia (onderkoeling). https://nl.wikipedia.org/wiki/Hypothermie
Onderkoeling begint als de lichaamstemperatuur zakt tot onder de 35 °C.
Ritsuka
4 jaar geleden
Hoe meet je? Probeer eens rectale thermometer, werkt het beste.
Inekez1
4 jaar geleden
En kijk of de thermometer het bij anderen ook lager aangeeft dan je zou verwachten. In dat geval ligt het aan de thermometer en kun je beter een nieuwe halen.
Een digitale thermometer reset zichzelf als je m uit zet na gebruik. Zorg ook altijd dat de digitale thermometer eerst uit is en dan pas schoonmaken met heet water.
HeerVoldemort
4 jaar geleden
Bij een oor thermometer krijgen ze in het ziekenhuis een verkeerde meting bij mij. Dat ding wordt verkeerd in mijn oor gestopt. Als ik het zelf doe, gaat het wel goed. En mijn rechteroor gaat sowieso beter dan links. Ik weet niet of jij een oor thermometer gebruikt, maar probeer hem dan iets dieper in je oor te doen. En kont thermometer die een dergelijke temperatuur aangeeft zou mijn verbazen. Ik zou eerder verwachten dat die thermometer kapot is dan dat de aangegeven temperatuur correct is.
Pieterke
4 jaar geleden
Zo'n ouderwetse thermometer kun je controleren door hem even onder de warme kraan te houden. Loopt de temperatuur op, dan weet je ín ieder geval dat hij werkt.

Antwoorden (1)

NEEN, eigenlijk is dat niet heel normaal. Ze noemen dat hyporthermie ofwel onderkoeldheid. Je geeft echter niet aan of je dit rectaal hebt gemeten met een goede thermometer of met een oorthermometer (zie antwoord op je vorige vraag).
Als echter jouw moeder er niet van schrikt is de kans wel erg groot, dat ze het verschijnsel kent. Tempratuur heeft te maken met o.a. stofwisseling (zie antwoord vorige vraag) en hormonen en juist die dingen kunnen erfelijk zijn.
Als je het toch niet vertrouwt ga je (met je moeder) langs bij de HUISARTS. Die zal zeker bloed laten prikken en eventueel extra onderzoeken doen bij jullie beiden. Belangrijkste blijft echter, dat er geen drugs en alcohol in het spel zijn en dat jullie je beiden goed voelen.

Over het algemeen zijn er een aantal symptomen die voorkomen bij een kwalijke hypothermie. Natuurlijk verschilt het per persoon welke symptomen je tegenkomt. Soms heb je meerdere symptomen tegelijk, soms maar eentje. Ook de ernst van de symptomen kan verschillen.
Rillingen – als je lichaam het koud heeft, zorgen je hersenen ervoor dat je spieren gaan samentrekken. Door deze spierbewegingen wordt er warmte opgewekt
Bleekheid – een bleke, koude huid ontstaat door verminderde bloedtoevoer naar de huid
Moeite met ademen
Langzaam hartritme
Zwakke pols
Verwijde pupillen
Neurologische problemen – zoals evenwichtsverlies, gebrek aan coördinatie en niet meer goed kunnen praten
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
tinus1969
4 jaar geleden
Min. Er is waarschinlijk geen hypothermie maar een verkeerde manier van meten.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@tinus1969
Vreemde reaktie. Hypothermie betekent lettelkijk ondertemperatuur en hoeft dus niets met een ziekelijke afwijking te maken te hebben. Als jij mijn antwoord goed en helemaal leest laat ik dat ook open. Het kan verkeerd meten zijn (is genoemd) het kan erfelijk zijn (is genoemd) en het kan een gezondheidsprobleem zijn (is genoemd). Goed lezen dus.