Hoeveel tijd zit er tussen het stoten en het krijgen van een blauwe plek.?

Ik heb mijn hoofd gestoten aan een keukenkastje en er is nog niets te zien, maar kan het nog komen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
20.9K

Antwoorden (1)

Blauwe plekken ontstaan wanneer kleine bloedvaten in de huid worden beschadigd. Na verloop van tijd verandert een blauwe plek van kleur naarmate het bloed onder de huid afbreekt en de blauwe plek geneest.
Een blauwe plek kan reeds na een half uur verschijnen, soms echter pas na 18-24 uur.

De plek begint vaak rood omdat vers, zuurstofrijk bloed zich net onder de huid heeft verzameld.
Na ongeveer 1-2 dagen begint het bloed zuurstof te verliezen en van kleur te veranderen. Een blauwe plek van een paar dagen oud kan vaak bijna zwart lijken.
Na ongeveer 5-10 dagen wordt het een gele of groene kleur. Deze kleuren zijn afkomstig van verbindingen die biliverdine en bilirubine worden genoemd en die het lichaam produceert wanneer het hemoglobine afbreekt.
Na 10-14 dagen zal het veranderen in een geelachtig bruin of lichtbruin.
Zodra de blauwe plek lichtbruin is geworden, begint deze te vervagen.
SimonV