Is een volledige medische vragenlijst bij tewerkstelling jobstudent wettig toegestaan?

Mjn kleindochter is 18 en is zo goed "als" aangenomen als jobstudent. Het contract van tewerkstelling moet zij nog ontvangen voor ondertekening, waarschijnlijk zal dit gebeuren enkele dagen voor of tijdens de eerste werkdag. Echter vandaag heeft zij een persoonlijke medische vragenlijst ontvangen die zij VOLLEDIG dient in te vullen en terug te sturen. Een onvolledig ingevulde vragenlijst wordt vernietigd en zal opnieuw ingevuld moeten worden.

Mijn vraag is, mag die zomaar aangezien de wet op privacy.
Er woden vragen gesteld zoals:

1 heb je het afgelopen jaar een dokter geraadpleegd en zoja waarom?
2 ben je de laatste 5 jaar langer dan 15 dagen ziek geweest, zoja, dewelke, wanneer?
3 Neem je regelmatig medicatie, zoja welke medicatie, waarom ?
4 Ben je ooit geoppereerd, welke operatie, waarom?
5 lijd je aan 1 van onderstaande aandoeningen. En dan wordt er een hele lijkt opgesomd.
a bewegingsapparaat: reuma, artrose, nekklachten ,lage rugpijn etcetera ...
b aandoeningen zenuwstelsel etcetea...
c Klieren schildkliuer diabetes etcetera...
d hart en bloedvaten etcetera...
e ademhalingsstelsel etcetera...
f allergieen etc ....
g etcetera................

Ik vind dit persoonlijk nogal verregaand, vandaar mijn vraag.
Alvast dank.
Het betreft een tewerkstelling in Belgie.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.6K
Pieterke
4 jaar geleden
Ik zou dat hele baantje aan mijn neus voorbij laten gaan. Er zijn volgens mij zat studentenjobs waar niets of alleen heel summier iets gevraagd wordt. Als ze alles invult kan dat grote gevolgen hebben voor de rest van haar carrière.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik zou mij serieus afvragen of ik al deze info vrij wil geen voor een studentenbaantje met alle gevolgen van dien voor mijn verdere loopbaan, verzekeringen, hypohtkene. Ik zou ook niet beginnen met werken bij een wantrouwende werkgever zonder ondertekend contract... In Nederland is het niet toegestaan, tenzij het een aanstellingskeuring betreft. Even checken bij deze organisatie https://www.gegevensbeschermingsautoriteit.be
en incalculeren dat ze de baan dan dus niet krijgt als ze niets invult en/of als een te groot gezondheidsrisico wordt beschouwd en al haar info heeft vrijgegeven.

Het beste antwoord

Er is een algemene Europese verordening, waaraan ook België zich dient te houden (zie eerste link). Als je nagaat, dat jij zelfs artsen speciaal toestemming moet geven om jouw medische gegevens te delen met andere artsen kan je nagaan, dat de betreffende instantie duidelijk in overtreding is met deze vragenlijst.
Je kan een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens (NL) zie tweede link
Je kan hierover ook een klacht indienen bij de Gegevensbeschermingsautoriteit (Be) derde link
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Uiteindelijk heeft zij de job niet aangenomen.
Bedankt voor antwoord en reacties.
+