Hoe kan een virus worden gestopt dat pas na enkele weken symptomen laat zien?

En dat terwijl het intussen wel overdraagbaar is naar anderen...

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Toverbol, als zelfs de wetenschappers en de gespecialiseerde virologen het nog lang niet met elkaar eens zijn, hoe kunnen leken daar dan een zinnige mening over hebben.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
https://www.parool.nl/wereld/aantal-besmettingen-coronavirus-china-boven-de-zestig~b2756b13/?utm_source=link&utm_medium=app&utm_campaign=shared%20content&utm_content=free
Aantal besmettingen ruim boven de zestig in de miljoenenstad Wahun. De totale Chinese bevolking is ruim 1300miljoen inwoners.
paulus811
4 jaar geleden
@JoanDArc, beetje oud artikel, het aantal besmetting ligt nu boven de 70.000
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik weet niet, het lijkt me dat ik niet heel wetenschappelijk moet zijn om te beseffen dat een virus dat niet waarneembaar is bij mensen gedurende ten minste 14 dagen, periode in dewelke ze het ook makkelijk aan anderen overdragen, eigenlijk betekent dat het niet te stoppen valt en dat dat exponentieel gaat versnellen (tenzij er een middel op de markt komt dat iedereen tegelijkertijd moet innemen en dat het virus meteen stopt).
crispy
4 jaar geleden
Het is onwaarschijnlijk dat het virus nu nog kan worden gestopt. Er zijn te veel verschillende plaatsen waar het is opgedoken en waar men nog niet weet hoeveel anderen er zijn besmet. De kans is dus groot dat het overal gaat komen, maar de vraag is hoe lang dat duurt. Is er nog genoeg tijd om een vaccinatie getest te hebben en ook nog in massa geproduceerd te hebben, of is die tijd er niet...
Geruststellend is dat heel veel patiënten gewoon genezen net als bij een gewone griep. Het is vervelend dat er toch een paar procent van de patiënten overlijdt. In de regel zijn dat wel de 'zwakkeren': mensen die al andere aandoeningen hebben of een hele zwakke weerstand.
LeonardN
4 jaar geleden
@crispy
"Is er nog genoeg tijd om een vaccinatie getest te hebben en ook nog in massa geproduceerd te hebben, of is die tijd er niet..."
Wanneer is het in jouw ogen "genoeg tijd"?
-Voordat er een Nederlander besmet raakt?
-Voor het in Nederland komt?
-Voordat het in jouw gemeente/familie/vriendenkring voorkomt
-Voordat het bij jou komt?
crispy
4 jaar geleden
@LeonardN
Ik bedoel dat het virus nu nog slechts op enkele tientallen plaatsen is waargenomen, en de tijd die het duurt voordat het 'overal' is, is zo te zien beperkt.
Inderdaad, ik denk daarbij ook aan mezelf. Maar voornamelijk aan die miljarden anderen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@paulus811, klopt de tijd heeft mij rap ingehaald sinds 20 januari l.l. Het is nu wereldwijd rond de 8000 op de 10 miljard wereldbewoners. Maar ik blijf van mening dat als zelfs de meest doorgewinterde wetenschapper hier geen antwoord op weet, of minstens voorzichtig is met de antwoorden, ieder antwoord van een leek luchtfietserij of minstens niet meer dan googelarij is.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dit kan je niet stoppen, sterker nog wat komt er los uit de smeltende permafrost?
Daar heb ik nog niemand over gehoord.

Antwoorden (1)

Er zijn in principe twee methodes.

===A===
Totale quarantaine

De eerste is praktisch onuitvoerbaar. Het zou vooral inhouden dat mensen (en/of dieren) voor weken geen ENKEL contact mogen hebben, (zeg maar zolang als het virus besmettelijk, plus nog wat extra tijd), en dat werkt alleen als een virus mens op mens overdraagbaar is en niet muteert naar een ander variant met andere/betere overlevingskansen. Met andere woorden, totale quarantaine voor iedereen.

Als je domweg alles stopzet, luchtverkeer, autoverkeer, mensen blijven in huis, je zorgt dat er geen levende wezens die het virus verspreiden binnen kunnen komen, dan zou het virus vanzelf afsterven, omdat het geen nieuwe drager kan vinden.

Dat is de theorie, in de praktijk zal je zien dat dat te lastig is om wereldwijd af te dwingen. Al was het alleen al omdat mensen zo dicht op elkaar wonen dat luchtmatige verspreiding al problematisch is (als dat mogelijk is bij het virus wat je in je hoofd hebt).

Maar zo'n plan zal op allerlei humanitaire verzetten stuiten. Naast dat het niet goed te controleren valt.

===B===
Medicijn/vaccin.

Een methode die praktisch beter werkt (maar ook vaak niet het volledige einde is van een virus) is het vinden van een medicijn (vaak in de vorm van een vaccin) of zoals in het geval van AIDS, een remmend medicijn dat de verdere besmetting onderdrukt. Hoewel ook dat nog niet zaligmakend is want dan ben je dus nog steeds weer afhankelijk van ontdekking van de ziekte, en de juiste toediening als dat überhaupt mogelijk is.

====

Uiteindelijk zie je dus dat virussen bijna altijd heel lang kunnen blijven bestaan, of in gemuteerde vorm weer terugkomen.
De pokken zijn volgens mij een geval waarbij een virus nu (~1980) volledig onder controle is, dankzij vaccins.
Bij "nieuwe" virussen zoals corona, is dat nog geen optie, want een vaccin/medicijn is niet zomaar ontwikkeld.
Bij de griep is het vechten tegen de bierkaai omdat het steeds muteert wat er voor zorgt dat vaccinatie maar beperkt werkt.
Quarantaine en andere maatregelen er tegen zijn vaak onvoldoende, daarnaast zullen niet alle mensen zich houden aan de maatregelen.

Dus extreme quarantaine-maatregelen(onhaalbaar imo), of het vinden en het uitrollen van een medicijn/vaccin.
Tot die tijd zullen er dus enkel maatregelen zijn die maar deels zullen werken en dan zal besmetting verder gaan.

Vaak worden virussen dus niet gestopt, maar voor zover mogelijk onderdrukt.
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
https://www.ad.nl/wetenschap/zoektocht-naar-een-vaccin-tegen-het-coronavirus-waarom-duurt-dat-zo-lang~a2b72b96/ Nieuw vaccin
De ontwikkeling van een vaccin dat het afweersysteem in het lichaam aan het werk zet, is geen sprint, het is een lange, lange marathon. ,,Het ontwikkelen van een effectief middel kost veel tijd’’, zegt hoogleraar Roel Coutinho, ex-directeur van het Centrum Infectieziektebestrijding. ,,Geef ons minstens een jaar’’, stelt viroloog Jonathan Ball van de Universiteit van Nottingham in Engeland. Alleen het Chinese bedrijf WuXi Biologix is veel optimistischer. Dat beweert behandelingen met antilichamen in vier à vijf maanden massaal te kunnen produceren. Dat zal in mei of juni moeten blijken. Toen Sars, ook een coronavirus, zich in 2003 manifesteerde, duurde het twintig maanden voordat er een vacc