Mag ik mijn zoon (15) dwingen om in therapie te gaan? Mag hij behandeling weigeren?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.4K
MasterSword
4 jaar geleden
Mijn broer had zelfmoord neigingen door liefdes verdriet, en de huisarts had gezegd:
als je niet vrijwillig je laat helpen ga ik regelen dat je verplicht wordt opgenomen.
( mijn broer werkte wel mee, hij wou niet zijn vrijheid kwijt. ) Als mensen een gevaar zijn voor zichzelf of voor andere dan hebben ze niks meer te willen.
( wat de huisarts deed was een bluf, maar het had gewerkt. )
Pieterke
4 jaar geleden
Het klopt wat MasterSword zegt. Als hij een gevaar is voor zichzelf of voor anderen kan hij via de rechter gedwongen opgenomen worden.

Antwoorden (1)

NEEN, in principe niet.
Bij jongeren van 12 tot 16 jaar is de toestemming van de ouders/voogden en van de jongere zelf vereist. In twee uitzonderingsgevallen is de toestemming van alleen de jongere voldoende.
1.Als het niet behandelen van de jongere voor hem ernstig nadeel oplevert.
2.Als de behandeling de weloverwogen wens is van de jongere.
In deze gevallen dient de arts de ouders/voogden in beginsel wel te informeren, maar het goed hulpverlenerschap kan met zich meebrengen dat zij over de behandeling niet worden geïnformeerd.
Met andere woorden:
Als je zoon weigert om mee te werken kan je hem niet dwingen.
Toegevoegd op 22 februari 2020 21:45: tekst
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Pieterke
4 jaar geleden
Toevoeging: Als hij een gevaar voor zichzelf of voor anderen is kan hij via de rechter gedwongen opgenomen worden. Verder uitstekend antwoord.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Pieterke
Dat is inderdaad waar. Gedwongen opname en behandeling onder dwang gaat via de rechter.