Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is de geur van brandend rubber/plastic gevaarlijk?

Goedenavond!

Ik heb een bijverwarming voor tijdens het klussen binnenshuis.
Vandaag begon deze echter een brandende geur af te geven. Rook zie ik nergens en hij verhit nog wel goed.

Je kunt het inmiddels in de hele kamer ruiken. Is dit schadelijk voor de gezondheid wanneer er geen rook te zien is?

Bij voorbaat dank!

Picture for question
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
5.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

BRANDEND plastic of rubber geeft gifgassen als zoutzuurgas en soms zaveldioxide.
MAAR zoals ik het apparaat bekijk is er geen gevaar.
Waarschijnlijk is het de nieuwigheid van de bijverwarming. Als er geen rook is, is er ook geen verbranding. De kunststof die in het apparaat is verwerkt (waarschijnlijk eerder een harde plasticsoort voor de rooster dan rubber) bevat weekmaker die door de hoge temperatuur een beetje zal ontleden en verdampen. Zolang het ruikt, maar niet verstikkend of agressief is kan het echt geen kwaad. Ga je er van hoesten of wordt je keel heel schraal, dan is de geur wel agressief.
Zet eventueel het apparaat een uurtje in de hoogste warnte-stand buiten. Je zal dan van het probleem af zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Als je lippen beginnen te tintelen dan pas is het foute boel.
Je longen kunnen erg veel hebben ga maar na wat vuilnismannen allemaal moeten opsnuiven klagen of ziek worden je hoort er nooit iets over.
Alleen brandweermannen nemen geen enkel risico met kamers echt donker vol rook van het kunstof meubilair en zeil gordijnen enz.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding