Ik heb donderdag MRI scan gehad en heb maandag alleen afspraak , is de uitslag dan wel bekend?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.4K
crispy
4 jaar geleden
Bij een MRI scan zijn de uitslagen vaak snel bekend, ik had een keer de uitslagen na een paar uur al. Als je maandag een afspraak hebt heeft dat geen zin als de uitslag van de MRI er nog niet is.
HeerVoldemort
4 jaar geleden
Vorig jaar, februari, had ik een acute blindedarmontsteking. Deze was onzichtbaar op een echo, maar duidelijk zichtbaar bij een MRI. Werd binnen 30 minuten aan mij bericht. Ik ga er vanuit dat de radioloog het meteen zag, maar moest overleggen met de arts en daardoor die 30 minuten wachttijd.

Antwoorden (2)

Nee.
De uitslag van een MRI-scan is na ongeveer 5 werkdagen bekend.
Heb je maandag een consult met de specialist is het nog maar een werkdag later. Wil je zekerheid bel dan morgenochtend zo vroeg mogelijk met de poli en informeer hoe en wat de bedoeling is. Dat is geen probleem, gewoon even bellen.
Toegevoegd op 02 februari 2020 15:27: bron
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
SimonV
4 jaar geleden
Hoe weet je wáár de scan plaatsgevonden heeft? In sommige ziekenhuizen gaat het sneller.
SimonV
4 jaar geleden
Al is een minduimpje ook weer wat overdreven. Compensatieplus.
Jazeker, ze laten je niet voor niks komen.

De uitslag van de MRI kan in principe heel snel gegeven worden.
Toch trekt het ziekenhuis er altijd een paar dagen voor uit.
Waarom?
De laborant (degene die de scan heeft uitgevoerd bij jou) zorgt dat de scan succesvol wordt gedaan.
Vervolgens moet een radioloog (de arts die de scan beoordeelt) de beelden bekijken en een diagnose stellen. In principe zou hij dat meteen tijdens het maken van de scan kunnen doen. Vaak kijkt een radioloog ook al mee voor een eerste interpretatie. Erna worden de beelden nog eens heel zorgvuldig bekeken.
Deze uitslagen geeft de radioloog door aan de arts waar je je maandag meldt.

Omdat meerdere mensen erbij betrokken zijn, neemt het ziekenhuis een tijdspanne hiervoor.
Maar in principe kan het heel snel (indien nodig, men tijd heeft etc).
Denk maar eens aan mensen die acuut in het ziekenhuis gebracht worden.

Succes morgen!