Helpt een mondkapje bij brand?

Kan een mondkapje het inhaleren van rook bijvoorbeeld bij brand beperken/tegenhouden?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
5K

Antwoorden (2)

Het hangt van het type mondkapje af .
Stofmaskers met beschermingsniveau FFP1 werken alleen tegen onschadelijke rook. Filtercapaciteit 78%.
Stofmaskers met beschermingsniveau FFP2 werken tegen irriterende rook. Filtercapaciteit 92%.
Stofmaskers met beschermingsniveau FFP3 werken tegen giftige rook. Filtercapaciteit 98%.
SimonV
4 jaar geleden
Edraket
4 jaar geleden
Mondkapjes beschermen tegen rook zegt de fabrikant.
Rook bestaat uit roet, en de verbrandingsgassen CO2, CO, NO2
Tegen roet (fijnstof) beschermen deze mondkapjes. Tegen brand in een afgesloten ruimte zoals een huis of een vliegtuig bieden ze geen bescherming omdat ze de door brand ontstane gassen niet adsorberen, zoals een masker met een koolpatroon.
De CO2 verdringt de zuurstof uit de lucht wat tot verstikking leidt.
Inademen van CO leidt tot bewusteloosheid en later tot de dood.
Dat denk ik niet adfdoende tenzij je zo'n heel professioneel ding hebt met filters aan beide zijdes.
1 advies, maak een handdoek nat en zorg dat je zo snel mogelijk buiten bent, dan heb je even respijt maar het is een hulpmiddel geen redmiddel