Er is verschil tussen bloedsuikermeting vingerprik en laboratoriumuitslag, hoe komt dit?

Ik heb een paar mijn suiker waarde laten testen met een vingerprik, daar kwam ik steeds tussen 6-7 uit. Toen moest ik mijn bloed laten afnemen en de uitslag van de laboratorium was 5,1.
Symptomen van suikerziekte heb ik wel: branderig/jeukende ogen, vermoeiend, veel plassen.
Laatst keer met de vingerprik was de uitslag 7,4 en de labo uitslag van een dag later was5,1(toen ook met vingerprik gedaan en het was 6,2) Weet iemand hoe het komt?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3.6K
LeonardN
4 jaar geleden
Zijn die vingerprikken bi/doorj een huisarts gedaan?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ja het is door huisarts gedaan.

Antwoorden (1)

Dat verschil is wel te verklaren.
De bloedsuikerspiegel schommelt over de dag, en kan wel een aantal punten variëren van dag tot dag. Een vingerprik van 7,4 en een dag later een labo-meting van 5,1 vallen prima binnen deze normale schommelingen.
Het is normaal dat er een verschil zit tussen de uitslag van de vingerprik en die van de labo-meting.
In de huid (dus ook in de vinger) zitten kleine bloedvaatjes, sommige daarvan brengen bloed met voedingsstoffen waaronder glucose naar de huidcellen. Het bloed in deze vaatjes is dus relatief rijk aan suiker. Ander bloedvaatjes brengen het bloed van de cellen juist terug naar het hart; het suiker is in dit bloed verbruikt door de cellen waardoor het bloed relatief weinig suiker bevat. Met de vingerprik worden beide vaatjes aangeprikt en wordt het bloed vermengd. De meting is dan dus in een mengeling van verschillend bloed.
Bij de bloedafname in het laboratorium wordt specifiek een afvoerend bloedvat aangeprikt; dit bloed is dus nog vermengd met suikerrijk bloed.
Je kunt je misschien voorstellen dat dit een verschil in de uitslag kan geven. Dit maakt de uitslag in het laboratorium betrouwbaarder dan de vingerprik.
Overigens is de meting van 5,1 in het laboratorium een normale uitslag. Dit betekent dat diabetes eigenlijk uitgesloten is.
SimonV