Vanaf welke temperatuur is lucht schadelijk voor de longen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
5.1K
crispy
4 jaar geleden
Lucht komt niet bij de longen met de temperatuur die het buiten je heeft, het koelt al af (of warmt op, afhankelijk of het om heel hete of heel koude lucht gaat). Maar als je op je handen brandblaren zou krijgen (vanaf 65 graden kan dat al) dan krijg je in je longen ook brandblaren.
crispy
4 jaar geleden
Ik lees net dat boven de 42 graden Celsius na enige tijd al beschadiging van de huid optreedt. Die 65 graden is dus zeker te hoog.
Erna55
4 jaar geleden
@crispy: waar lees je dat lucht van 42 graden celsius de huid beschadigt ?
crispy
4 jaar geleden
@Erna55 https://nl.wikipedia.org/wiki/Brandwond

Antwoorden (1)

Dat hangt onder andere ook af van de vochtigheid van de lucht. In een Finse sauna kan de temperatuur oplopen tot iets meer dan 110 graden, maar de lucht is dan wel erg droog (minder dan 10% vochtigheid). Het verblijf van zo'n 20 minuten in een sauna wordt als goed en gezond ervaren. Je voelt de droge en hete lucht bij je neus een beetje "branderig", maar de droge lucht heeft weinig warmte capaciteit en die zal dus in de neusholte snel afkoelen. Als de lucht vochtig wordt door b.v. stoom is dat een heel ander verhaal. Je houdt het dan ook niet uit, omdat je huid zou verbranden.
Gezien het gebruik van sauna en Turks Stoombad (50 graden en 100% vochtigheid) lijkt me het antwoord op jouw vraag:
Droge hete lucht boven een temperatuur van ca 120 graden is schadelijk evenals zeer vochtige lucht van meer dan 55 graden.