Hoe heet het als je pijn in je polsen krijgt als je aan iets denkt dat je pijn doet/kwetst?

En dan een soort stekende pijn.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (1)

Dat wordt een somatoforme stoornis genoemd: een stoornis waarbij lichamelijke klachten optreden die niet fysiek te verklaren zijn. Het is een psychische stoornis waarbij psychische klachten zoals bijvoorbeeld stress worden omgezet in lichamelijke klachten. Men heeft last van geestelijke of emotionele problemen en dan gebeurt iets in de hersenen waardoor er lichamelijke klachten ontstaan. Hoe dat precies in z'n werk gaat is (nog) niet bekend.
Amadea
4 jaar geleden
SimonV
4 jaar geleden
Bij een somatische symptoomstoornis is er over het algemeen sprake van een chronische lichamelijke klacht zonder aanwijsbare prikkel of lichamelijke oorzaak.
Deze pijn is niet chronisch en heeft een oorzaak.
Denken aan pijn en daarna pijn voelen gaat meer richting idiopathische synesthesie. Maar dat is het ook niet echt. Denken aan pijn en daarna pijn voelen doet denken aan idiopathische synesthesie.