Nee. Je kan heel open zijn naar andere mensen toe, en dus niet verlegen. En tegelijk continue twijfelen aan je eigen kunnen, en dus weinig zelfvertrouwen hebben.

verlegenheid (Angst voor mensen, zegmaar) staat niet direct in verband met zelfvertrouwen (Zekerheid van eigen kunnen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, hiertussen is geen causaal verband aan te tonen.

Mensen met heel weinig zelfvertrouwen kunnen vaak zichzelf juist gaan overschreeuwen en extreem in het middelpunt plaatsen en dat is alles behalve verlegen gedrag. Aangezien mensen die verlegen zijn, over het algemeen juist vermijden dat zij het middelpunt zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan het doen lijken alsof je heel zelfverzekerd overkomt terwijl je eigenlijk bang/verlegen bent! Dit kan je doen door mensen proberen te overdonderen met je aanwezigheid, zodat je ze gelijk een indruk van jezelf geeft dat je veel weet en slim bent. terwijl je eigenlijk hoopt dat ze niet te veel in gaan op wie je bent en wat je werkelijk allemaal weet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen die te weing zelfvertrouwen hebben kunnen daarnaast ook zeer verlegen zijn.

Met andere woorden, het zijn twee afzonderlijke 'kwaden'

De mens die te weinig zelfvertrouwen heeft, mist doorgaans het lef om risico's in zijn/haar leven te nemen en gaat die dan ook dikwijls uit de weg. Maar dat heeft niets uit te staan met verlegenheid.

Een verlegen meisje (of jongen) kan zich echter bepaald wel dodelijk onzeker voelen bij diegene op wie hij/zij in stilte verliefd is.

Maar datzelfde geldt eveneens voor een niet verlegen jongen of meisje.

Gr. Ton