Hoe of wat meet een activity tracker?

De activity tracker telt stappen, meet afstand, meet calorieën-verbruik en registreert hartslag.
De hartslag, daar kan ik me nog iets bij voorstellen, maar de stappenteller, de afstandsmeter en het calorieën-verbruik, hoe wordt dat gemeten?

jc54
4 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (1)

De meeste trackers meten maar twee dingen:

-Stappen via een versnellingsmeter
https://www.msn.com/nl-nl/gezondheid/fitness/hoe-werkt-een-stappenteller/ar-AACzUk3
===
Moderne stappentellers
Gespecialiseerde stappentellers, smartphones en smartwatches maken geen gebruik meer van zwengels of andere mechanische trucs. Ze zijn volledig elektronisch en werken met een aantal bewegingssensoren.

De belangrijkste is de versnellingsmeter: die meet hoe hard het apparaat in welke richting versnelt. De gemiddelde smartphone heeft een zogenoemde drie-assen-versnellingsmeter, waarmee de telefoon bijvoorbeeld meet of hij geschud wordt. Dankzij de drie assen kan er in drie dimensies worden gemeten: breedte, lengte en hoogte.

Tijdens het lopen versnel je telkens een beetje, en dan stop je weer: als die versnelling hoger is dan een bepaalde waarde, wordt een stap geteld.
===

-Hartslag
https://tweakers.net/nieuws/111583/onderzoek-claimt-dat-hartslagmeter-fitbit-wearables-afwijking-van-20bpm-heeft.html
===
Fitbit maakt voor zijn PurePuls-techniek gebruik van optische sensoren voor hartslagmeting en combineert de metingen met algoritmes. Het bedrijf claimt dat zijn techniek geschikt is om de intensiteit van een work-out aan de hand van de hartslag te bepalen.
===

Alle andere waardes zijn uitkomsten van rekenwerk. Bij sommige pedometers moet je zelfs opgeven hoe groot een gemiddelde stap is die je zet.
Stappen x gemiddelde stapgrootte=afgelegde afstand.
Voor calorieën wordt een zelfde trucje uitgehaald, ofwel er wordt gerekend met de waardes die de tracker meet. Er wordt niet werkelijk calorieverbranding gemeten, maar een berekening gedaan op metingen die niet altijd nauwkeurig zijn.

Als je dus zo'n apparaat gaat controleren, zal je uitkomen op onjuistheden.

https://www.computeridee.nl/nieuws/hoe-betrouwbaar-zijn-activity-trackers/
Dat er volgens zijn activity tracker 4862 kilocalorieën zijn verstookt is dus onwaarschijnlijk.

https://tweakers.net/nieuws/111583/onderzoek-claimt-dat-hartslagmeter-fitbit-wearables-afwijking-van-20bpm-heeft.html
De resultaten komen overeen met een eerder onafhankelijk onderzoek, dat op kleinere schaal werd uitgevoerd. In die test gaf een Fitbit Charge HR-tracker een hartslag van 68 aan, terwijl een pulse oximeter een hartslag van 91 registreerde.