Kun je veilig onderstaande natuurlijke olien combineren?

Ik wil graag een hydraterende creme maken door verschillende olien te combineren en uitwendig te gebruiken.
Denk aan; Olijfolie, jojobaolie, amandelolie, arganolie, avocado-olie en cocosolie.
Hier zou ik ook graag glycerine en honing aan willen toevoegen.
Zijn er (nadelige) gevolgen als ik deze substanties samenvoeg? Kan de werking of houdbaarheid worden beinvloed?
Zijn er nadelige gevolgen wanneer ik deze samenvoeg?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (1)

In principe kan je alle soorten olie mengen die je noemt. Ik zou wel rekening houden met de geur en de drogende eigenschappen van de oliën. Als je crème maakt ga je echter olie (hydrofobe stoffen) mengen met water-mengbare stoffen (hydrofiele stoffen) zoals glycerine en eventueel honing. Je hebt daar dan een emulgator voor nodig om de crème niet te laten ontmengen (olie boven, water onder). Juist omdat je een emulsie maakt met waterachtige componenten is het aan bederf onderhevig. Een conserveermiddel is dan ook belangrijk (b.v. benzoëzuur). De crème maken is eigenlijk net zo moeilijk/gemakkelijk als zelf mayonaise maken. Het gaat er dus niet om WAT je mengt, maar HOE je mengt.
Kijk in ieder geval even op onderstaande links.
Als je goed werkt hoef jij je geen zorgen te maken over nadelige gevolgen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hartstikke bedankt voor je inhoudelijke reactie, hier kan ik wat mee!