Als je langzamerhand grijze haren krijgt, zijn dat dan nieuwe haren of de oude die verkleuren?

Antoni
4 jaar geleden
7.1K

Antwoorden (2)

Het zijn nieuwe haren.
Het haar dat uit de follikel groeit gaat zijn pigment verliezen en wordt het lichter. Als de melanocyten allemaal samen stoppen met functioneren, dan wordt het haar volledig grijs.
Voor deze vergrijzing schijnen twee genen verantwoordelijk te zijn. De stamcellen aan de basis van de haarzakjes produceren melanocyten: dat zijn de cellen die het pigment in het haar en de huid maken en opslaan. Het afsterven van melanocyt-stamcellen is er de oorzaak van dat het haar grijs begint te worden. Hierdoor zal een haarwortel die eenmaal een pigmentloze haar heeft geproduceerd, in principe geen gekleurde haar meer produceren. De haar zelf verandert overigens niet van kleur; hij valt uit en wordt vervangen door een pigmentloos exemplaar.
SimonV
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Prima antwoord, alleen begrijp ik een zin niet: De haar zelf verandert overigens niet van kleur.
Ik begrijp dat de haar uitvalt en dat er een grijze terugkomt.
Nu heb ik flink lang haar. Ofwel het meeste op mijn hoofd is al behoorlijk 'oud'.
Die haren blijven doorgroeien vanuit de follikel. De melanocyten zijn ondertussen ook links en rechts minder actief ;-) Als ik dan 1 haar pak en het pigment wordt steeds minder actief, is het nieuwe deel van die haar wel aan het vergrijzen? Ofwel, trek ik die haar eruit, kan dan een deel donker en een deel grijs zijn? Ofwel, blijft het deel dat donker is donker en het nieuwe deel steeds grijzer?
(Ik heb het ook al andersom ontdekt: trek ik een grijze eruit, is het deel van het midden naar de wortel weer donker).
Hoop dat je het verder ook kunt beantwoorden.
Geef je al een plus voor het antwoord.
SimonV
4 jaar geleden
“De haar zelf verandert overigens niet van kleur“: dus alleen vanaf het begin.
Je legt het zelf prima uit. Het deel dat donker is blijft donker en het nieuwe deel wordt steeds grijzer.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Top! Bedankt voor de verduidelijking (had ik toch even nodig).
Groet.
Dat zijn nieuwe haren. Een haartje groeit één tot drie jaar tot je het verliest. Daarna groeit er weer een nieuwe uit het haarzakje. Hoe ouder je wordt, hoe groter de kans dat er bij het groeien van die nieuwe haar geen pigmentcellen worden aangemaakt.

Grijs haar ontstaat namelijk doordat het haar pigment verliest. Er wordt geen melanine meer aangemaakt, waardoor de haar pigmentloos wordt. Pigmentloos haar is altijd wit (kleurloos). Het haar is in feite niet grijs, maar lijkt dat omdat er witte haren tussen de eigen haarkleur zitten. Hoe meer witte haren hoe "grijzer" het haar lijkt.

Dat verliezen van pigment begint vaak bij de slapen. Daarna verspreidt het zich over de rest van het hoofdhaar en ook het lichaamshaar. Bij mannen komen de eerste kleurloze haren vaak voor in hun baard.
Amadea
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Mijn bijna zwarte haar, krijgt echt grijze en geen witte haren.
Volgens mij word ik nooit echt wit.
Mijn oma was bijvoorbeeld ook heel donker en is echt op oude leeftijd gestorven met een grijs koppie. In mijn familie is iedereen heel donker (gewoon Nederlanders) en de oudsten zijn echt grijs of......kaal ;-)
Amadea
4 jaar geleden
Bij onze koning klopt het echter volledig, kijk maar: https://www.shownieuws.nl/wp-content/uploads/sites/2/2019/08/anp-77370641-704x1024.jpg