Kan je huisdokter zuurstof voorschrijven?

Of moet dit altijd in een ziekenhuis gebeuren?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3.3K
Erna55
4 jaar geleden
Je gaf eerder aan dat je chronische vermoeidheid hebt en hoofdpijn. Waarom denk je dat je zuurstof nodig zou hebben ?
Thecis
4 jaar geleden
@erna55
Wellicht omdat zuurstof bewezen effectief is voor de behandeling van hoofdpijn?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik heb ook jouw eerdere vragen bekeken.
Je bent 18 jaar en er zijn veel medische problemen. Verder kamp je met chronische vermoeidheid en hoofdpijn.
zin dat geval kan de huisarts wel zuurstof voorschrijven, omdat je geen progressieve longziekte hebt die goed gecontroleerd moet worden. Dan val je binnen de weinige gevallen waarbij de huisarts wel voorschrijft. Succes!

Antwoorden (3)

Dat kan alleen als je extreme ademhalingsproblemen hebt.
( Als het van levensbelang is. )
4 jaar geleden
Thecis
4 jaar geleden
Dit is niet waar. En zijn zat mensen (bijv) met copd die zuurstof voor geschreven krijgen of mensen met clusterhoofdpijn. Die verkeren niet in levensgevaar
tinus1969
4 jaar geleden
@MasterSword - dat is geen antwoord op de vraag.
Een huisarts die zuurstof voorschrijft, is niet gebruikelijk.
Degene die zuurstof voorschrijft, is doorgaans de longarts, soms de internist.

Allereerst is het afhankelijk van de situatie.
Een patiënt met ernstige COPD zal normaal de zuurstofbehandeling in overleg met de longarts starten.
Een patiënt met ALS (kan door korte zuurstofbehandeling de longen ontlasten) kan de behandeling in overleg met de huisarts starten.

Indien een patiënt door de huisarts wordt gezien en acuut zuurstof nodig heeft, zal de patiënt worden opgenomen in het ziekenhuis.

Indien een patiënt COPD heeft (meeste oorzaak om extra zuurstof toe te dienen) zal deze in de beginfase, met milde klachten, begeleid worden door de huisarts: stoppen roken, andere voeding, bewegen, fysiotherapie, inhalatie (verwijderaar en ontstekingsremmers), prednison etc. Indien de patiënt ernstige klachten ontwikkelt, wordt deze doorverwezen naar de longarts. Deze kan de patiënt veel uitgebreider onderzoeken (huisarts luistert vooral naar de klachten en doet zuurstofmetingen) en de juiste zuurstoftherapie aanbieden.

Kortom, de huisarts kan in bepaalde gevallen overgaan tot zuurstof, maar zal de patiënt bij acuut tekort laten opnemen en bij ernstige klachten doorsturen.
Uiteindelijk heeft de patiënt dan een team van longarts, huisarts, fysiotherapeut etc om de patiënt te begeleiden. Ofwel, de huisarts is niet de geschikte persoon om de juiste zuurstoftherapie aan te bieden.

https://m.nhg.org/node/1753?tmp-no-mobile=1
Nav de reactie over clusterhoofdpijn en zuurstof (met dank aan Thecis), plaats ik hierover een bron. Al wordt er maar 1 persoon mee geholpen:
http://www.minerva-ebm.be/NL/Article/278
Toegevoegd op 27 augustus 2019 21:04: tekst
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Thecis
4 jaar geleden
+
Ter aanvulling, mensen met clusterhoofdpijn krijgen ook zuurstof voorgeschreven. Schijnt enorm te helpen (als ze op tijd zijn en het voelen opkomen, zuurstof toedienen en het blijft bij een zware hoofdpijn tot migraine. Een waanzinnige verlichting voor mensen met clusterhoofdpijn).
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt voor de aanvulling!
Het is jammer dat de vraagsteller niet vraagt om welke reden de zuurstof nodig is.
Maar ook begrijpelijk dat je hier niet alles vertelt.
Ivana
4 jaar geleden
In de laatste levensfase kan ook de huisarts zuurstof voorschijven ter verlichting van de patiënt, die de kracht mist voor een goede ademhaling. Er kwam tenminste geen longarts aan te pas. (bejaardentehuis)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ivana, ook bedankt voor het voorbeeld.
Ook dit is inderdaad een situatie waarin het wel gebeurt: palliatief.
Bij ALS bijvoorbeeld is het ook om de patiënt te verlichten, net als de twee voorbeelden die jullie geven: clusterhoofdpijn en laatste levensfase. In alledrie de gevallen kun je als huisarts dan niks fout doen; de ALS patiënt voelt zich dan beter totdat zelfstandig ademen niet meer gaat, korte zuurstofstoot om de hoofdpijn te voorkomen en in jouw geval waardig en menselijk sterven.
Bij longziektes zal de arts eerst uitgebreide onderzoeken doen en dan kijken waar de patiënt het beste op reageert. Deze groep heeft dan ook jaren zuurstof nodig, ofwel komen er niet meer vanaf. Zij zullen ook goed gecontroleerd worden.
Nogmaals bedankt voor de aanvulling.
In principe heeft een huisarts voorschijfvrijheid en is 'bevoegd' tot het voorschrijven van zuurstof. Daarnaast wordt een arts echter ook geacht 'bekwaam' te zijn, en op grond daarvan zal een huisarts vermijden om ziektes te behandelen (en dus om zuurstof voor te schrijven) voor ziektes waar hij weinig verstand van heeft.
Huisartsen mogen herhaalrecepten uitschrijven voor geneesmiddelen die eerder door de specialist zijn voorgeschreven.
Tot slot kan er een vergoedingsissue spelen; sommige medicatie wordt alleen vergoed indien voorgeschreven na toestemming of door een geselecteerde groep artsen.
tinus1969
4 jaar geleden
Thecis
4 jaar geleden
Ik snap de min hier niet. In basis een goed antwoord, aanvulling van de zorgverzekeraar zeker een issue. Een (huis)arts zal zich daar niet altijd wat van aantrekken, zeker omdat zuurstof voorgeschreven zal worden op verzoek van de patient (in het geval van de huisarts, inderdaad als herhaling).
+ van mij
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Vooral de eerste zin staat weer als een huis!
Verder geef je ook aan dat 'de longziektes' vermeden worden (meeste zuurstofbehandelingen), maar dat hij als verlichting (tijdelijk) dat wel soms doet..Dan kun je als huisarts ook geen fouten maken.
Dus plus.