Hoe voorkom je rugpijn tijdens lange autoritten als passagier?

Over een maand ga ik met een groep een reis maken naar Noorwegen. We gaan met een busje en ik ga als passagier mee (bestuur de bus niet zelf). Nu merk ik dat ik bij langere autoritten enorme last krijg van mijn rug. Hoe kan ik dit voorkomen? Omdat er weinig tijd is wordt de rit in een keer gereden waarbij bestuurders elkaar gaan afwisselen. Hoe houd ik gedurende deze lange rit mijn rug toch soepel?

4 jaar geleden
1.7K
paulus811
4 jaar geleden
Probeer toch om de twee uur even een korte pauze in te lassen en een stukje te lopen en te rekken en strekken. Dat is ook goed als je geen rugpijn hebt. De reis moet geen kwelling worden.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Rechtop blijven zitten met hard kussen in de onderrug - strak er tegen aan zitten. Let op dat je niet onderuit zakt, dan meteen weer omhoog/rechtop zitten. Benen af en toe bewust bewegen.
Aandringen om echt regelmatig een korte pauze -kwartiertje- te nemen. Is trouwens voor iedereen beter: frisse lucht en beweging.
Sommige mensen zijn er goed in: slapen in de auto, is beter dan lezen - dat kan snel zorgen voor misselijkheid. Vergeet niet pijnstillers mee te nemen. Pijn in de rug is een echte killer - ook op vakantie.

Antwoorden (3)

De ene persoon heeft baat bij het zitten op een wigvormig kussen - waardoor je beter rechtop zit. De andere persoon zit graag op een kralenkussen om een betere houding te hebben.
Het is in elk geval belangrijk om geregeld anders te gaan zitten, indien mogelijk af en toe even op te staan en te bewegen. Jullie zullen toch wel eens een plas- of tankpauze moeten houden, gebruik die tevens om goed actief te zijn.
Amadea
4 jaar geleden
Houd je rug, ook tijdens het het zitten , in beweging! Je rug is niet gemaakt voor langdurige statische houdingen. Om dit zoveel mogelijk te voorkomen kan je (het liefst elke 15 minuten) je rug een klein beetje hol en bol maken. Of bijvoorbeeld rondjes draaien met je bekken. Het hoeven geen grote bewegingen te zijn. En je kunt je onderrug ondersteunen.Opgerolde jas,handdoek etcetera
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Neem een comfortabele zitpositie aan tijdens het autorijden. Zorg voor genoeg beenruimte en voetruimte. Als de auto armleuningen heeft, klap deze dan uit. Een goede ondersteuning van de armen draagt bij aan het voorkomen van rugpijn tijdens autorijden! Neem voor alle zekerheid ook een kussentje mee om in de onderrug te kunnen plaatsen, mocht je niet comfortabel kunnen zitten. Probeer vervolgens tot slot ook regelmatig van zitpositie te verwisselen. Blijf niet zitten tijdens het tanken of een tussenstop, maar doe wat rek- en strekoefeningen. Fijne reis! :-)