Is het erg als je de dag na verbranden weer de zon in gaat?

Ik ben vandaag redelijk ernstig verband doordat ik me op bepaalde plekken vergeten was in de smeren (achterkant benen, onderrug etc). Ik heb niet veel pijn ofzo, alleen een beetje branderig gevoel en jeuk en gloeien. Ik las dat je na verbranding eigenlijk 3 dagen uit de zon moet blijven, maar ik heb morgen een sporttoernooi en het wordt 30 graden. Kan ik gewoon gaan? En wat kan ik doen om te voorkomen dat het morgen zo veel mogelijk weg is/niet erger wordt?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (2)

Het is niet verstandig om meteen de zon weer in te gaan, ik zou mijn huid de tijd gunnen om te herstellen. Een verbranding is niet niks! Als je verplicht bent deel te nemen aan dit sporttoernooi moet je misschien toch maar gaan., als je je fit genoeg voelt om te sporten. Smeer je dan wel héél goed in, een paar keer op dag, met een hoge factuur. En draag - als dat kan - kleren: t-shirt met lange mouwen, een lange katoenen broek - dat beschermt nog altijd het beste.
4 jaar geleden
Ik zou de zon even een week vermijden. Ook met kleren aan en insmeren met hoge factor kun je nog ernstig verbranden! Ik zou me ziekmelden en de situatie uitleggen aan de sportdocent of coach. Verder goed koelen met yoghurt en komkommer. Als je toch nog de zon ingaat loop je het risico op huidkanker al dan niet op latere leeftijd. Ik zou zoveel mogelijk binnen blijven zo lang je nog rood bent. Volgende keer echt goed insmeren. Niet een beetje crème maar goed dik insmeren en regelmatig herhalen.