Wat voor ondersteuning is er mogelijk na behandeling GGZ?

Ik ga binnenkort starten met een behandeling bij het SGGZ voor mijn autisme met daaraan ontstane klachten. Na 1,5 - 2 jaar is de behandeling klaar. Helaas is autisme daarmee niet genezen en er blijft altijd wel een zwakke punt op sociaal vlak. Het lijkt mij verstandig om na de behandeling bij het GGZ toch iets van ondersteuning te krijgen. Maar buiten de huisarts (wat eventueel kan natuurlijk) heb ik geen andere ondersteuning kunnen vinden. Vandaar mijn vraag hier.

4 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Beste Eric,

Je kijkt nu te ver vooruit.
Dat is waarschijnlijk ook 1 van je valkuilen. Maar dat hoort bij jou en het is niet erg.
Je krijgt de komende 2 jaar hulp bij de ggz.
Hier gaan ze je leren omgaan met autisme en het dagelijkse leven.
Voor allerlei diverse sociale situaties zal je tips en tricks krijgen. Zodat je na de 2 jaar zelfstandig kan functioneren in sociale situaties.
Mocht dit niet voldoende zijn kan je altijd meer hulp krijgen van de ggz.
De termijn van 2 jaar staat niet vast. Maar is een inschatting waarin de ggz denkt dat ze je voldoende hebben geholpen.
Jou autisme zullen ze hiermee zeker niet genezen. Dat gaan ze niet eens proberen. Maar ze gaan je "in je kracht zetten". Kijken naar wat je wel goed kan. En zorgen dat je je valkuilen kan herkennen en leren hoe je hiermee om kan gaan.

Succes met je behandeling. Het gaat vast goed komen.
En autisme maakt je alleen maar uniek, niet ziek.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Eric1993
4 jaar geleden
@Vics
Ik ben de komende 2 jaar in behandeling bij het GGZ inderdaad. Misschien denk ik ook wel vooruit. Het enige wat ik wilde weten is of er uberhaupt wel dat soort trajecten zijn dat mensen met chronische klachten ondersteuning hebben. Bedankt voor uw antwoord! Mocht het nou toch nodig zijn, wat voor ondersteuning zijn er beschikbaar buiten de huisarts ?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Mocht je na die 2 jaar nog ondersteuning nodig hebben, dan blijf je dat krijgen bij je huidige behandelaar van de GGZ. Ze zullen je daar niet zomaar loslaten omdat de termijn van 2 jaar voorbij is.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik weet niet waar u woont of wat voor begeleiding u zoekt. Maar ik woon in west Brabant en ben autist. Ik krijg behalve behandeling via de GGZ ook ambulante thuishulp via Zorggroep Zintri. Twee keer in de week komt er iemand bij mij thuis die me helpt bij allerhande dingen: administratie, huis een beetje op orde houden, een goed gesprek als ik daartoe behoefte heb, enz. De GGZ en Zintri lopen naast elkaar en onafhankelijk van elkaar. De GGZ is eindig, hoewel ik niet weet wanneer, en Zintri gaat mogelijk jaren door, maar mogelijk op een gegeven moment (veel) minder dan nu. De hulp van Zintri doet mij goed. Ik weet niet of zoiets een optie voor u zou kunnen zijn en of u in het werkgebied van Zintri zit, of van een soortgelijke organisatie. Google anders eens op Zintri zorggroep, ze hebben een web site. Of vraag bij de GGZ.
Eric1993
4 jaar geleden
@ Vics
Bedankt voor uw antwoord! Hierbij heb ik gelijk uw antwoord als beste antwoord gekozen. @Broodjeei
Ik woon ook in West-Brabant en heb vandaag gesprek gehad met mijn behandelaar. Ze had het over Zintri en thuisbegeleiding. Dus genoeg opties mocht het nodig zijn! Bedankt voor jullie tips!