Schimmel uit 3-weken oud bakje waar pesto/kip/avocado/tomaat/sla heeft in gezeten, inademen gevaar?

Ik heb na drie weken een bakje terug gevonden waar deze ingrediënten in hebbeb gezeten, en heb er toen een paar keer aan geroken omdat ik mij verbaasde over de geur (rook beetje menthol achtig). Echter werd ik er toen op gewezen dat ik dat niet moest doen vanwege het gevaar dat de schimmel bv in mijn longen kon gaan vormen/ andere enge dingen kon veroorzaken. Moet ik mij zorgen maken?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
https://www.startpagina.nl/v/gezondheid/vraag/532151/erg-beschimmeling-ademen/
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Ellen.daar is je neus voor. Om te ruiken
En te waarschuwen.
Ritsuka
4 jaar geleden
Van 1x een klein beetje inademen word je niet gelijk ziek.

Antwoorden (1)

Nee, dat is niet gevaarlijk. Je hoeft je geen zorgen te maken. De kans dat de schimmel je longen bereikt is heel klein. De slijmvliezen in je neus zullen waarschijnlijk de schadelijke stoffen tegenhouden. Het is alleen gevaarlijk als je dit lange tijd en heel intensief gaat doen.
Antoni