Veel last van (vastzittend) slijm, hoe los ik dit op?

Vaak na het eten/drinken en elke ochtend heb ik veel last van (vastzittend) slijm. De ene keer komt het makkelijker los dan de andere keer. Ik kan het dan (ophoesten en) uitspugen, maar dit lukt niet altijd (soms zit het erg vast). Ook kan ik het er benauwd van krijgen en een soort van 'in paniek raken' als ik het niet loskrijg. Het (vastzittende) slijm staat los van een verkoudheid.

Heeft iemand hier ervaring mee? Wat kan ik hier tegen doen? Welk drankje of medicijn helpt hierbij? Kan ik dit zelf aanschaffen of moet ik hiermee naar een dokter?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Laat vaststellen wat je precies hebt. Daarna kan je op aanwijzing van de ha wellicht zelf iets doen. Eerst door huisarts laten onderzoeken.

Antwoorden (2)

Vastzittend slijm oplossen
Gelukkig gaat vastzittend slijm meestal vanzelf over. Er zijn ook een aantal dingen die je zelf kunt doen om het vastzittende slijm op te lossen.

(Tijdelijk) niet roken. Roken kan vastzittend slijm namelijk veroorzaken en verergeren.
Ventileer goed om extra prikkels te voorkomen.
Tabletten, druppels of drank met de werkzame stof broomhexine verdunnen slijm in je longen waardoor je het makkelijker kunt ophoesten. Het is in verschillende vormen verkrijgbaar en je hebt hier geen recept voor nodig.
Sommige mensen ervaren meer of heftigere verkoudheidsklachten door de inname van melk. Is dit bij jou het geval, dan kun je (tijdelijk) stoppen met het drinken van melk.
Vaak stomen mensen om slijm te verdunnen of los te laten komen, maar het is niet wetenschappelijk aangetoond dat dit werkt. Je kunt thuis stomen, bijvoorbeeld boven een pan met heet water, maar ook in de sauna of in een stoombad.
Daarnaast is het belangrijk om zo normaal en goed mogelijk door te ademen als je geen pijn hebt. Zo houd je longen schoon en hiermee neemt de kans op luchtweginfecties af.
fremar
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt voor je reactie! Dit had ik zelf inderdaad ook al gelezen. Was meer benieuwd naar ervaringen van anderen en ervaringen met medicijnen/drankjes die wel/niet helpen.
Ivana
5 jaar geleden
Allemaal goed en aardig, maar ik heb de ervaring dat er soms een huisarts, of erger, een longarts nodig is om het 'euvel' te verhelpen.
HeerVoldemort
5 jaar geleden
Bij mij werkt broomhexine erg goed. Doosje met 30 tabletjes €2,- bij Kruidvat.
Persoonlijk heb ik dit ook ervaren. van mijn grootouders heb ik geleerd om pure citroensap met een beetje honing of melasse ( in combinatie met nootmuskaat) 2* daags te drinken. Dit mij wel geholpen en ik heb minder slijm in mijn keel. je kunt dit ook proberen. Als het niet bij jou werkt raad ik je aan voor een doktersbezoek.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
HannekeJanssen
5 jaar geleden
Ook honing kan slijmvorming veroorzaken, net als allerlei melkproducten. Het is vaak ook een kwestie van uitzoeken waar jij op reageert.