Mag een huisarts in opleiding zelfstandig beslissen om sedatie te doen bij een palativekankerpatiënt?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Antoni
5 jaar geleden
Wat bedoel je met "palativekankerpatiënt"? Palliatieve zorg is zorg die gericht is op palliatie, dat wil zeggen verzachting of verlichting. Een palliatieve kankerpatiënt -ik neem aan dat je dat bedoelt- bestaat dus niet.
Amadea
5 jaar geleden
De sedatie kan palliatief zijn. De patiënt is wellicht terminaal?

Antwoorden (2)

In algemene zin zijn er weinig tot geen beperkingen aan wat een arts mag doen:
Een arts moet 'bevoegd en bekwaam' zijn. Bevoegd is een arts eigenlijk altijd zolang hij maar zijn BIG inschrijving netjes verlengt; bekwaam is geen vast omschreven term maar volgt uit het hebben van opleiding en ervaring.
Voorbeeld: Een huisarts is bevoegd, en kan ook bekwaam zijn voor het uitvoeren van kleine chirurgie.

Als dus de vraag (blijkbaar) is: Mag een HAIO sedatieve medicatie toedienen aan een kankerpatiënt in het kader van palliatieve zorg? Dan is het antwoord, in principe wel. Heeft hij nog weinig tot geen ervaring (en is hij dus niet 'bekwaam'), dan is het verstandig als hij met zijn opleider overlegt.
tinus1969
5 jaar geleden
Een huisarts in opleiding is een arts die de opleiding (basis)geneeskunde aan een universiteit succesvol heeft afgerond. Hiermee mag hij of zij 'de geneeskunst uitoefenen in volle omvang'. Als je als huisarts in opleiding werkt, moet je geregistreerd staan in het BIG-register.
Indien de basisarts bezig is met de specialisatie tot huisarts is hij of zij werkzaam in een huisartsenpraktijk. Natuurlijk werkt de arts dan onder begeleiding van een huisarts. De bekwaamheid om uiteindelijk huisarts te worden, wordt op deze wijze aangeleerd en verkregen.
De huisarts in opleiding mag alleen medische handelingen uitvoeren waarvan hij of zij mag aannemen dat hij of zij bekwaam is om die uit te voeren. Indien er twijfel is, moet de huisarts in opleiding geen behandeling starten en contact opnemen met de huisarts die begeleidt. Dit geldt overigens niet in een situatie waarbij onmiddellijk handelen noodzaak is.
Gedurende de hele opleiding blijft de opleidende huisarts altijd eindverantwoordelijk voor de zorg voor patiënten.
Een huisarts in opleiding mag dus zelfstandig diagnoses stellen en behandelingen voorstellen. De opleider hoeft niet over de schouders mee te kijken.
Indien je twijfelt over een diagnose of behandeling heb je als patiënt wel altijd recht op een second opinion bij een andere arts. Kijk hiervoor wel naar de verzekeringspolis.

Heel specifiek gekeken naar de gestelde vraag, is het antwoord dus ja.
De diagnose is al gesteld: een patiënt met kanker, die alleen nog geholpen kan worden dmv pijnbestrijding.
De huisarts in opleiding kiest voor de behandeling: de patiënt dmv sedatie (kalmerend) behandelen. Dit past in de lijn van de diagnose.

Waarom de vraag verder wordt gesteld, weet ik natuurlijk niet.
Is de familie niet blij met de sedatie? Heeft de sedatie bijgedragen tot het overlijden? Is de arts in opleiding berispt?

Ik hoop de vraag hiermee duidelijk te hebben beantwoord.
https://kennisbank.patientenfederatie.nl/app/answers/detail/a_id/388/~/bevoegdheden-arts-in-opleiding
Toegevoegd op 23 februari 2019 11:44: tekst