Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kun je schaafwonden sneller laten herstellen?

Na een val met me scooter, kreeg ik een schaafwond op mijn knie. Iemand liet mij weten dat na het schoonmaken met lauw water onder de kraan, ik er Waterperoxide op moet deppen met watjes, dit laat de wond wit uitzien, daarna nog even druppelen met de witte of bruine jodium en eventueel afdekken met gaas. Werkt het echt? Ik doe normaal gesproken na het schoonmaken van de wond jodium op de open wond wat even prikkelt en nadien doe ik er een pleister op.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.6K
tinus1969
5 jaar geleden
Met de ene methode duurt het een week en met de ander zeven dagen :-).
Serieus; dit maakt allemaal niet zoveel uit. Het moet gewoon van zichzelf genezen.
Ritsuka
5 jaar geleden
Belangrijkste, niet pulken.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Maak eerst de wond goed schoon .
En dan licht inmasseren met calendulan 2 a 3 keer per dag .
Dat is alleen bij een Apotheker verkrijgbaar .

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Een oppervlakkige (schaaf-)wond schoonmaken, jodium erop en aan de lucht laten genezen. Met andere woorden een niet diepe wond eerst schoonmaken, daarna jodium en als laatste n.i.e.t. bedekken. Geen pleister, geen gaasje niets, dat is dus Aan De Lucht genezen.
Hoe vaker je er aanzit -pulken- hoe langer het duurt, jeuken betekent dat het geneest, ergo Niet krabbelen. Korstjes vallen vanzelf er af.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Laat de wond aan de lucht drogen. Er vormt zich dan een beschermende korst.
Is het een diepere schaafwond of zit de wond onder uw kleding? Dan kunt u de wond afdekken met een gewone pleister. Die geeft bescherming tegen schurende kleding. Doe er 1 of 2 keer per dag een nieuwe pleister op.
(Lees meer...)
fremar
5 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding