is een bloeddruk van 138/69 met een hartslag in rust van 59 ongezond voor een 20 jarige?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.9K
ronron1212
5 jaar geleden
ga eens langs de huisarts je waarden zijn niet goed.
tinus1969
5 jaar geleden
@ronron1212 paniekzaaierij. De bovendruk (138) is een tikkeltje aan de hoge kant - maar als dit is gemeten direct na inspanning is dit normaal. Waar is dit gemeten? Eenmalige meting?
ronron1212
5 jaar geleden
is geen paniek zaaien gewoon een advies @tinus1969 69 is wat laag.
tinus1969
5 jaar geleden
Ik vind 69 onderdruk niet laag.
ronron1212
5 jaar geleden
https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/175946-bloeddruk-onderdruk-en-bovendruk-en-het-meten-van-bloeddruk.html
fremar
5 jaar geleden
dit is een volkomen normale bloeddruk en hartslag...
fremar
5 jaar geleden
https://www.startpagina.nl/v/gezondheid/vraag/76923/bloeddruk-beoordelen-13870/
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Perfecte bloeddruk en hartslag.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
bedankt voor het vlugge antwoord :)

Antwoorden (1)

Allereerst, als ik deze waarden zie, schrik ik niet. Een aantal waarden is zelfs heel mooi.
Eerst de hartslag. Deze is prima. In rust tussen de 60 en 80 is heel goed.
De bloeddruk dan. Een perfecte bloeddruk bestaat niet. Meestal wordt uitgegaan van 120 over 80. Maar je bloeddruk schommelt over de hele dag, bij ieder mens. Daarom kun je bij een momentmeting ook geen conclusies trekken. Als jouw huisarts deze bloeddruk meet en op het einde van het gesprek nog eens, komt er niet weer precies 138 over 69 uit.
Maar indien je deze bekijkt, kun je het volgende zeggen:
De onderdruk is 69. Dat is echt niet te laag. Hij is inderdaad op dat moment aan de lage kant, maar dat mag. Trouwens, een echt te lage onderdruk kan geen kwaad. Je kunt je alleen wat slap voelen. Het getal 69 is dus een mooi getal.
De bovendruk is iets aan de hoge kant op dat moment, maar nog niet te hoog. Dan zou deze 140 of hoger moeten zijn. De bovendruk gaat sowieso vrij makkelijk omhoog. Stel dat je je tijdens de meting druk maakt om de uitslag, dan kan dat al. Vrij onschuldige medicijnen (bijvoorbeeld neusspray) kunnen dit ook al doen.
Het is wel bijzonder dat de onderdruk zo laag erbij is. Meestal gaat deze dan ook iets mee omhoog.
Kortom, wil je meer zekerheid, meet de bloeddruk dan een paar keer verdeeld op een dag.
Zou je dan wel uitschieters hebben boven de 140, kijk dan eens wat hiervan de oorzaak zou kunnen zijn. Vaak is dat gewoon te verklaren.
In dit geval is het allemaal niet nodig, maar met een 24 uurs meting, kun je pas echt zeggen of de bloeddruk wel of geen aandacht nodig heeft.
Maar met 138/69 gaat er niks 'engs' gebeuren in jouw lichaam.

https://www.hartstichting.nl/risicofactoren/gids-bloeddruk/bloeddrukwaarden