Heb je als "oefenmateriaal" recht op vergoeding als je in een UMC wordt geopereerd door een a.i.o?

Voor mijn zeldzame aandoening zijn er maar weinig hiervoor opgeleide chirurgen. Voor artsen in opleiding is er niet vaak gelegenheid om deze operatie te oefenen. Hier mag toch wel iets tegenover staan?

5 jaar geleden
TurfGraver
5 jaar geleden
Dat heb je in een UMC.
"Oefenmateriaal" bent u ook voor een ervaren chirurg.
Ivana
5 jaar geleden
Ik heb de ervaring dat de aandacht die een AIO aan je besteedt nog veel intenser is als de aandacht van een afgestudeerd arts/chirurg. Ze maken echt geen fouten als je dat soms mocht denken. Ze hebben iets meer tijd nodig omdat ze de snelheid in handelen missen, maar dat leidt niet tot extra fouten. Zo als jij het vraagt klinkt het als: d'r op of d'r onder, risicovol dus. Dat is niet waar. Ik heb zware onderzoeken gehad, maar was altijd blij met een AIO.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
:-) Zou een leuk verdienmodel zijn. Maar nee: zo werkt het niet. Maar je bént ook geen oefenmateriaal. Je bent een patiënt die geholpen wordt. Als het nu zo zou zijn dat jij je zou laten opereren zonder dat je daar zelf op enige manier baat bij hebt (wat uiteraard tegen allerlei wetten en ethische regels is; ik bedoel het dan ook puur hypothetisch) dán zou er wat 'tegenover mogen staan'. Maar dat is niet het geval. Als je het bekijkt zoals jij doet, is in feite elke patiënt 'oefenmateriaal'. Dan zou je elke keer als je wordt onderzocht door een co- of arts-assistent, of elke keer als je met iets ongewoons op de SEH komt en de assistenten worden erbij gehaald, of in feite elke keer als je iets ondergaat daar iets voor mogen vragen: iedere handeling is er namelijk één, en hoe vaker ze worden uitgevoerd, hoe vaardiger een arts wordt. En ja: zoals TurfGraver al zegt: dat heb je in een UMC. Of meer zelfs: in elk opleidingsziekenhuis. Dat is hoe men ervaren artsen krijgt. Niets mis mee.

Antwoorden (2)

Nee daar heb je geen recht op wees blij dat ze je kunnen helpen.
ronron1212
5 jaar geleden
Nee, hier mag niets tegenover staan.
Stel je bent oogarts. Vervolgens ben je door jarenlange studie en ervaring gepromoveerd om operaties uit te voeren aan het hoornvlies. Je bent gespecialiseerd binnen jouw vakgebied. Inmiddels ben je werkzaam in een universitair medisch centrum. Patiënten uit heel Nederland (en andere landen) komen naar je toe, omdat je iemand bent die mensen wel kan opereren, zonder dat ze blind worden.
Vervolgens ben ik de patiënt met een oogziekte aan het hoornvlies. In het streekziekenhuis opereert men mij niet, omdat er te weinig operaties hieraan worden uitgevoerd. Het risico om mij verantwoord te opereren is te groot. Ik kan zelfs blind worden. Gelukkig kan ik terecht in het universitair/academisch ziekenhuis, omdat hier een professor werkzaam is, die gespecialiseerd is in mijn oogafwijking.
Ik moet dan als patiënt dankbaar zijn dat er een professor is, die mij verantwoord kan opereren, zonder dat ik blind word.
Gelukkig leidt de professor ook een opvolger op, zodat de kennis, techniek niet verloren gaat.
Kortom, jij mag dankbaar zijn.
En, ook al is jouw ziekte bijzonder, in universitaire/academische ziekenhuizen komen altijd meerdere patiënten met dezelfde of vergelijkbare ziekte.
Ten slotte, wordt deze kennis wereldwijd gedeeld onder artsen, professoren.
Verder zijn er heel veel zeldzame aandoeningen, waardoor het niet meer zo zeldzaam is om toch 1 van deze aandoeningen te krijgen. Hulde aan de universitaire/academische ziekenhuizen.
Er wordt aan jou toch ook niet gevraagd dat er iets tegenover mag staan, omdat ze jou gelukkig wel verantwoord kunnen opereren?