Ia het legaal in Nederland om mensen te helpen die zelfmoordproblemen zonder dat je bent opgleidt?

Ik zit in een Amerikaanse discord server en daar is ontdekt dat het tegen de wet is om mensen hulp te bieden en advies te geven. We proberen ze zo veel mogelijk te helpen om weer 'beter' te worden. Nu heeft de staff ontdekt dat het niet mag, omdat ze niet opgeleid zijn.
Wat zegt de Nederlandse wet hierover, is het mogelijk om de verantwoordelijke/de hoster naar Nederland te zetten en dat de server weer 'legaal' is?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1K
Amadea
5 jaar geleden
Onverstandig. Daar moet hulp van een psychiater bij te pas komen. Want doe jij het met jouw goede wil ongeweten verkeerd, dan kan dat een mensenleven kosten!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
We helpen veel tieners die niet met hun ouders/dokter etc durven/willen praten. Aangezien discord 100% anoniem is is het makkelijker om te praten.
Ik denk dat we al 30 levens hebben gered.
LeonardN
5 jaar geleden
Welke wet zou dat dan zijn? Voor zover ik weet en kan vinden is "therapist" in de VS ook een titel die iedereen kan claimen. Zijn jullie wellicht abuis en hebben jullie de regels voor jezelf "professional counselor/therapist" noemen erbij gepakt?
https://counselor-license.com/resources/state-counselor-license/ Dat mag idd niet, maar in Amerika barst het juist van therapiegroepen, waar iedereen iedereen van advies of tips voorziet.

Antwoorden (1)

Ja, dat mag. Iedereen mag iedereen van advies voorzien, zeker als dat advies zelfdoding poogt te voorkomen.
Wat niet mag is iemand (proberen) van de voor deze persoon nodige zorg af te houden. Je mag dus niet proberen een persoon in psychische nood, professionele psychische hulp uit zijn hoofd te gaan praten.

" Ia(Is) het legaal in Nederland om mensen te helpen die zelfmoordproblemen zonder dat je bent opgleidt?"
Ja dat mag, dat is legaal. De wet zegt niets over een ander goedbedoelde adviezen geven, althans niet dat dat illegaal zou zijn.

Het is wettelijk niet eens verboden jezelf psycholoog te noemen.
Als je geen opleiding psychologie hebt gedaan.
Toegevoegd op 31 december 2018 15:28: tekst